Reserveonsdagen ble flagget av

Pga. lite vind i første onsdagsregatta i høst, ble det satt opp en reserveonsdag torsdagen etter siste onsdag. Her tok værgudene igjen med nok vind til hele sesongen, med over 30 knop i kastene. Uvisst om det var på grunn av været eller den ukurante dagen, men det var lite båter på fjorden. Når da startbåten ikke har klart å få med seg alle flaggene, ble det egentlig bare vas og vi gikk inn igjen før vi ødela noe. Skuffende avslutning på sesongen, som da endte med den sure 4. plassen.

Storseil: Jean-Pierre
Fokk: Jan Sverre, Ragnar, Frode (gjest)
Luke: Dejan
Fordekk: Nils Helge (gjest), Joelle (gjest)

Sammenlagtresultater

Frisk onsdagsseilas

Frisk vind fra øst gjorde det til en utfordrende seilas, med en litt uvant bane. Vi hadde heldigvis mannet opp mannskap til forholdene og ga gass som vanlig.

Selv med et rev og den minste fokken, slet vi med fart og høyde i forhold til konkurrentene. Når vi heller ikke fikk fart til å dra skuta i plan på lensen ble det vanskelig.

En solid spinnakerbroach under andre heising ble også en interessant manøver, men vi fikk etter hvert gang på sakene og så 13-tallet på loggen et lite øyeblikk. Totalt holdt det ikke til mer enn en 5. plass. Det er meldt enda mer vind i morgen, så vi får se om vi får mer fart på sakene da.

Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars, Frode (gjest)
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Ragnar, Terje (gjest)

Sammenlagt

Doublehanded i lite og ingen vind

Værmeldingen lovet godt for en fin dag med seiling. Det eneste som manglet var vind. Det startet godt fra Gandsflu, men etter runding av Kalvøy døde vinden da vi nærmet oss Hidle. Her ble det omstart og løpet var allerede tapt. Det ble mye taktikkeri rundt hvilke øyer som skulle passeres på hvilken side, og vi gjorde stort feil valg. Hadde bare vinden som var meldt kommet, hadde det vært så mye enklere. Uansett, en lang dag på fjorden endte med en 8. plass av 11, uten at vi tar det så tungt. Vi fikk i alle fall prøve et spinnakerbytte som ble lagt merke til. Det er første gang vi har hatt to spinnakere oppe samtidig; en interessant manøver å gjøre doublehanded.

Litt folk, litt vind, litt regn...

Ny onsdag med nye muligheter. Litt tynn mannskapsliste gjorde at det var vise-vise-vise-vise-skipperen som måtte til pers, men humøret var som vanlig på topp.

Sørlig vind ga start på Gandsflu og toppmerke ved Boganes. Starten var av det elendige slaget og vi kom ut litt i bakleksa. Da vi også slet med båtfarten, høyden og det meste, var vi kun 4 båt som rundet toppmerket.

En feilvurdering med hvilken side vi skulle heise spinnakeren på, gjorde at vi etter hvert fikk et godt spor og rundet Gandsflu som første båt, selv om vi holdt på å seile forbi merket da fokuset var på båtfarten og ikke hvor vi skulle.

Vinden kom tilbake og vi klarte å forsvare posisjonen vår tilbake til Boganes hvor vi måtte ta avkortning. Det endte med en 4. plass som må sies å være godkjent ut fra forutsetningene.

Skipper: Jan Sverre
Storseil/spinnaker: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Lars
Luke/fokk: Dejan
Fordekk/fokk: Gaute

Sammenlagt

Nok en flott onsdagsseilas

Dagene før ukens seilas var det friske vindmeldinger, så det var en god gjeng som mønstret på Jysla Løye onsdag. Etter flere seilaser med litt tynt mannskap (billedlig talt) var det godt å være 9 mann, selv om den meldte friske brisen uteble.

Det var nordlig bris som førte til start på Riska med toppmerke ved Marøysteinen. Vi bommet i starten og kom i en skvis mellom Virginia og Aquatich, og endte med en liten dunk i sistnevnte som ikke ville flytte seg. Vi havnet uansett på feil side av merket og måtte ta en ekstra runde rundt, og kom derfor ut som siste båt.

På vei opp mot Marøysteinen tok vi igjen de fleste båtene, men Aquatich hadde klart å stikke fra. Vi seilte derimot en god lens og rundet først på bunnmerket. På kryssen klarte vi å holde Aquatich lenge, men de snek seg forbi og vi måtte gi dem plass til å runde merket. Igjen seilte vi en bedre lens og fikk et par minutters forsprang. Dette holdt vi helt inn og klarte å snike oss foran på korrigert tid, men det holdt bare til en 4. plass totalt. Vi var uansett foran de andre R40-båtene.

Taktiker: Thorjan
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Terje (gjest), Kjetil (gjest)

Onsdagsseilas med (nesten) feilfritt fordekk

Heldigvis var det en nydelig høstkveld vi fikk til onsdagens seilas, og ikke høstregnet som kom på tirsdag. Sju Jysla Løgne seilere mønstret på, og vi fant ut at det var lenge siden så mange av eierne hadde vært om bord samtidig, dette måtte bare bli bra.

Pga. fraværende startbåt ble det harestart. Vi kom oss greit ut og kom tidlig først i feltet på vei mot Ramsvik. Ved runding Ramsvik hadde et noe ivrig fordekksmannskap heist spinnaker før vi var kommet oss rundt bøya. Heldigvis fylte den ikke skikkelig, så vi kom oss unna med det, selv med spinnakerposen på slep.

Fine jibber og god timing gjorde at vi økte forspranget kraftig på lensen. Rundingen var også etter boka. Det ble også gjentatt på runde nummer to, og vi fikk et behagelig forsprang til de fleste båtene.

Alt i alt var det en veldig fin kveld på fjorden, med god "boat handling". Dessverre holdt det bare til en 3. plass denne gang.

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Thorjan
Fordekk: Christer, Gaute

Onsdagsseilas 4

I nydelig sommervær og fin bris var endelig Jysla Løye tilbake på banen, tilnærmet fulltallige. Forventningene var som vanlig på topp.

Turen ned til startområdet ble benyttet til å få litt rusk ut av maskineriet til en rusten fordekksgast. Greit å gjøre seg ferdig med nybegynnerfeilene før start. Starten var også litt nybegynneraktig og vi kom litt sent ut. Dette forplantet seg med at vi måtte vike for alt og alle en periode, før vi fant et spor og kom oss fri. Vi fant mer vind enn konkurrentene og klarte å ta innpå, men vi klarte ikke å komme oss forbi den nye Aquatichen.

På lensen fra Mariero var det skjev bane, så vi stod hele leggen på skarp spinnakerkurs. Aquatichen seilte med andre skjæringsvinkler og vi rundet like bak dem ved Snekka.

På kryssen mot Mariero igjen slet vi med å holde farten til vår nye konkurrent og vi prøvde å slå oss litt bort fra dem uten suksess. Ved Mariero forventet vi avkortning siden vinden var fallende og resten av konkurrentene var langt bak, men Aquatich valgte å fortsette. Det ble en lang spinnakerlens, men vi kom oss i mål til slutt, bak Aquatich. Resten av konkurrentene kom ikke i mål innenfor tidsfristen.

Uansett en nydelig dag på fjorden, og hyggelig med en ny konkurrent å knive med. Vi satser på å komme først i mål neste gang.

Storseil: Ragnar
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Frode (gjest)
Luke: Dejan
Fordekk: Thorjan, Kenneth (gjest)

Fersk bakst for seilere

Utenfor Kopervik dukket det opp en, for enkelte av mannskapet, kjent båt med nybakte pizzahorn til sultne seilere. Etter en lang dag på sjøen smakte de fortreffelig. Nå skal vi klare de siste timene før vi er tilbake i Stavanger også.

Tidlig avgang

Klokken er 7 og Jysla Løye er allerede på vei sørover. Det er nydelig morgensol, men lite seilevind for øyeblikket.

Askøy Rundt

Det var frisk vind i Bergen da Jysla Løye kastet loss. På vei ut mot start ble det diskutert rev, firerfokk og om og hvilken spinnaker som var aktuell. Da båtene var samlet i startområdet roet derimot vinden seg noe, så spinnakeren ble klargjort.

Etter en hektisk start der det tok litt tid å få opp spinnakeren, fikk vi endelig far(r)t på sakene før vinden roet seg. Det ble mange vindskift og seiltrimming, men vi var første båt ut "Det naue".

Da vi skulle ta ned spinnakeren gikk derimot inn i en broach og slapp et par båter forbi. De klarte vi aldri å ta igjen på kryssen inn Herdlafjorden, og kombi mål som tredje båt.

Nå har vi fått ankerpilsen på dekk og nye oppholdsvær på Askøy Seilsenter.

Storseil: Tomas (gjest)
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Tommy (gjest)
Luke: Christer
Fordekk: Joelle (gjest), Jørund (gjest)

Jysla Løye i Bergen

Jysla Løye har ankommet Bergen for å ta imot sponsorene. Det blir øl og kos i sola på bakdekket i dag, og forberedelser til morgendagens seilas Askøy Rundt.

Scandic Maritim Haugesund Race Weekend

Etter en avlyst onsdagsregatta var endelig høstsesongen i gang med Scandic Maritim Haugesund Race Weekend på tapetet. 7 Jysla Løgne seilere satte kursen nordover rett etter lunsj fredag i forholdsvis frisk vind. Det ble derfor en våt affære over Boknafjorden, både over og under dekk.

Vi ankom Kopervik i 16.30-tiden og hadde god tid til å spise og få med oss skippermøtet. Vinden roet seg noe før start, men det var fortsatt friske kast. Regnet gjorde det heller ikke noe triveligere. Siden det bare var en kort kryssleg før vi skulle få unnavindsseilas helt til Haugesund, valgte vi å ikke reve.

Etter runding av Mandalsflua var det på tide å få opp spinnakeren. Det var krevende å holde den, men vi klarte det i alle fall en stund. Problemene begynte da vi passerte Hydro og bomopphalet løsnet. Spinnakeren tvinnet seg fint rundt forstaget og ville absolutt ikke løse seg opp eller komme ned. Vi var forbi Husøy før vi klarte å få kontroll igjen, men vi var i alle fall ikke alene om å ha problemer. Det var i alle fall én båt som blåste spinnakeren og våre venner seilte med spinnakeren tvinnet rundt forstaget fra omtrent samme tid som oss, helt til de var i mål.

Resultatet ble derfor ikke som vi håpet.

Lørdagen kom med nye muligheter. Med spinnaker sørover i Karmsundet og kryss nordover. Vi var første båt til runding, men dessverre kom White Shadow som vanlig fort på kryssen. En fin dag på fjorden endte dermed med en 2. plass, og selvfølgelig en god grunn til å feire.

Storseil: Ragnar
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Wolfgang
Luke: Nils Helge (gjest)
Fordekk: Joelle (gjest), Terje (tidligere sponsor)