Nok en flott onsdagsseilas

Dagene før ukens seilas var det friske vindmeldinger, så det var en god gjeng som mønstret på Jysla Løye onsdag. Etter flere seilaser med litt tynt mannskap (billedlig talt) var det godt å være 9 mann, selv om den meldte friske brisen uteble.

Det var nordlig bris som førte til start på Riska med toppmerke ved Marøysteinen. Vi bommet i starten og kom i en skvis mellom Virginia og Aquatich, og endte med en liten dunk i sistnevnte som ikke ville flytte seg. Vi havnet uansett på feil side av merket og måtte ta en ekstra runde rundt, og kom derfor ut som siste båt.

På vei opp mot Marøysteinen tok vi igjen de fleste båtene, men Aquatich hadde klart å stikke fra. Vi seilte derimot en god lens og rundet først på bunnmerket. På kryssen klarte vi å holde Aquatich lenge, men de snek seg forbi og vi måtte gi dem plass til å runde merket. Igjen seilte vi en bedre lens og fikk et par minutters forsprang. Dette holdt vi helt inn og klarte å snike oss foran på korrigert tid, men det holdt bare til en 4. plass totalt. Vi var uansett foran de andre R40-båtene.

Skipper: Christer
Taktiker: Thorjan
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Terje (gjest), Kjetil (gjest)

Onsdagsseilas med (nesten) feilfritt fordekk

Heldigvis var det en nydelig høstkveld vi fikk til onsdagens seilas, og ikke høstregnet som kom på tirsdag. Sju Jysla Løgne seilere mønstret på, og vi fant ut at det var lenge siden så mange av eierne hadde vært om bord samtidig, dette måtte bare bli bra.

Pga. fraværende startbåt ble det harestart. Vi kom oss greit ut og kom tidlig først i feltet på vei mot Ramsvik. Ved runding Ramsvik hadde et noe ivrig fordekksmannskap heist spinnaker før vi var kommet oss rundt bøya. Heldigvis fylte den ikke skikkelig, så vi kom oss unna med det, selv med spinnakerposen på slep.

Fine jibber og god timing gjorde at vi økte forspranget kraftig på lensen. Rundingen var også etter boka. Det ble også gjentatt på runde nummer to, og vi fikk et behagelig forsprang til de fleste båtene.

Alt i alt var det en veldig fin kveld på fjorden, med god "boat handling". Dessverre holdt det bare til en 3. plass denne gang.

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Thorjan
Fordekk: Christer, Gaute

Onsdagsseilas 4

I nydelig sommervær og fin bris var endelig Jysla Løye tilbake på banen, tilnærmet fulltallige. Forventningene var som vanlig på topp.

Turen ned til startområdet ble benyttet til å få litt rusk ut av maskineriet til en rusten fordekksgast. Greit å gjøre seg ferdig med nybegynnerfeilene før start. Starten var også litt nybegynneraktig og vi kom litt sent ut. Dette forplantet seg med at vi måtte vike for alt og alle en periode, før vi fant et spor og kom oss fri. Vi fant mer vind enn konkurrentene og klarte å ta innpå, men vi klarte ikke å komme oss forbi den nye Aquatichen.

På lensen fra Mariero var det skjev bane, så vi stod hele leggen på skarp spinnakerkurs. Aquatichen seilte med andre skjæringsvinkler og vi rundet like bak dem ved Snekka.

På kryssen mot Mariero igjen slet vi med å holde farten til vår nye konkurrent og vi prøvde å slå oss litt bort fra dem uten suksess. Ved Mariero forventet vi avkortning siden vinden var fallende og resten av konkurrentene var langt bak, men Aquatich valgte å fortsette. Det ble en lang spinnakerlens, men vi kom oss i mål til slutt, bak Aquatich. Resten av konkurrentene kom ikke i mål innenfor tidsfristen.

Uansett en nydelig dag på fjorden, og hyggelig med en ny konkurrent å knive med. Vi satser på å komme først i mål neste gang.

Storseil: Ragnar
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Frode (gjest)
Luke: Dejan
Fordekk: Thorjan, Kenneth (gjest)

Fersk bakst for seilere

Utenfor Kopervik dukket det opp en, for enkelte av mannskapet, kjent båt med nybakte pizzahorn til sultne seilere. Etter en lang dag på sjøen smakte de fortreffelig. Nå skal vi klare de siste timene før vi er tilbake i Stavanger også.

Tidlig avgang

Klokken er 7 og Jysla Løye er allerede på vei sørover. Det er nydelig morgensol, men lite seilevind for øyeblikket.

Askøy Rundt

Det var frisk vind i Bergen da Jysla Løye kastet loss. På vei ut mot start ble det diskutert rev, firerfokk og om og hvilken spinnaker som var aktuell. Da båtene var samlet i startområdet roet derimot vinden seg noe, så spinnakeren ble klargjort.

Etter en hektisk start der det tok litt tid å få opp spinnakeren, fikk vi endelig far(r)t på sakene før vinden roet seg. Det ble mange vindskift og seiltrimming, men vi var første båt ut "Det naue".

Da vi skulle ta ned spinnakeren gikk derimot inn i en broach og slapp et par båter forbi. De klarte vi aldri å ta igjen på kryssen inn Herdlafjorden, og kombi mål som tredje båt.

Nå har vi fått ankerpilsen på dekk og nye oppholdsvær på Askøy Seilsenter.

Storseil: Tomas (gjest)
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Tommy (gjest)
Luke: Christer
Fordekk: Joelle (gjest), Jørund (gjest)

Jysla Løye i Bergen

Jysla Løye har ankommet Bergen for å ta imot sponsorene. Det blir øl og kos i sola på bakdekket i dag, og forberedelser til morgendagens seilas Askøy Rundt.

Scandic Maritim Haugesund Race Weekend

Etter en avlyst onsdagsregatta var endelig høstsesongen i gang med Scandic Maritim Haugesund Race Weekend på tapetet. 7 Jysla Løgne seilere satte kursen nordover rett etter lunsj fredag i forholdsvis frisk vind. Det ble derfor en våt affære over Boknafjorden, både over og under dekk.

Vi ankom Kopervik i 16.30-tiden og hadde god tid til å spise og få med oss skippermøtet. Vinden roet seg noe før start, men det var fortsatt friske kast. Regnet gjorde det heller ikke noe triveligere. Siden det bare var en kort kryssleg før vi skulle få unnavindsseilas helt til Haugesund, valgte vi å ikke reve.

Etter runding av Mandalsflua var det på tide å få opp spinnakeren. Det var krevende å holde den, men vi klarte det i alle fall en stund. Problemene begynte da vi passerte Hydro og bomopphalet løsnet. Spinnakeren tvinnet seg fint rundt forstaget og ville absolutt ikke løse seg opp eller komme ned. Vi var forbi Husøy før vi klarte å få kontroll igjen, men vi var i alle fall ikke alene om å ha problemer. Det var i alle fall én båt som blåste spinnakeren og våre venner seilte med spinnakeren tvinnet rundt forstaget fra omtrent samme tid som oss, helt til de var i mål.

Resultatet ble derfor ikke som vi håpet.

Lørdagen kom med nye muligheter. Med spinnaker sørover i Karmsundet og kryss nordover. Vi var første båt til runding, men dessverre kom White Shadow som vanlig fort på kryssen. En fin dag på fjorden endte dermed med en 2. plass, og selvfølgelig en god grunn til å feire.

Skipper: Christer
Storseil: Ragnar
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Wolfgang
Luke: Nils Helge (gjest)
Fordekk: Joelle (gjest), Terje (tidligere sponsor)

Vårsesongens siste regatta

Plutselig var tiden kommet for vårsesongens siste regatta. Åtte Jysla Løgne seilere mønstret på, og ambisjonene var selvfølgelig seier. Fin vind og fint vær, den eneste usikkerheten var egentlig om reparasjonen av storseilfallet ville gli glatt. Det gikk heldigvis fint og vi fikk storseilet både opp og ned uten problemer.

Den neste usikkerheten som dukket opp var at startbåten var fraværende. Etter hvert dukket det opp en harestart og vi var heldigvis i nærheten og kom greit ut.

Vi hadde en god første kryss opp til Ramsvik, og økte enda mer på lensen ned mot Riska igjen. På den neste leggene fikk vi ikke like god fart, men holdt avstanden bakover noenlunde, og kunne gå først i mål med god margin. Dessverre var ikke marginene store nok til noe mer enn en 3. plass, som holdt til en 4. plass sammenlagt på en jevn resultatliste.

Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Ragnar, Wolfgang (sponsor)
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Vegard (gjest)

Sammenlagt

Full fart på teambuilding

Jysla Løye er kommet hjem etter noen uker på tur, men ligger ikke og støver i brygga av den grunn. Torsdag var det teambuilding med Datametrix på programmet. Med frisk vind var vi litt i tvil om hvor mye vi skulle gjøre ut av det, men vi valgte å seile med fullt seilareal. Det ble en frisk start med kryssing innover. Innover i fjordene var det derimot litt mindre vind og vi ble tøffere. Vi satte spinnaker i 15 knops vind, men etter en liten stund blåste det 25 knop og vi raste av gårde på plan i 13 knop. Det var kanskje i overkant av det som var planlagt, men det gikk over all forventning, og alle var fornøyde.

Onsdagsseilas på direkten

Etter en lang transport fra Spangereid, som startet kl. 02 natt til onsdag, klarte vi å nå onsdagsseilasen med ca. 15 minutters margin. To mann ble plukket opp på bølgebryterne på Sølyst med seilene oppe og av gårde var vi. Båten var turrigget, med riggen skrudd til kuling og transportfokka på, i tillegg til noen hundre kilo ekstra vekt under dekk. Det viktigste var uansett å delta, og med alle 4 i "nye" roller ble det litt hektisk. Det er litt vanskelig å beregne rundingene når man bare er én på fordekket for eksempel.

Starten var av den rolige sorten, med nesten ingen vind. Plutselig snudde vinden og tok seg opp slik at vi satte spinnaker før vi var halvveis på første kryssleg. Med litt variende fart og manøvre, så hadde vi lite å stille opp med. Men vi tjente noen poeng på at vi var raskere hjemme fra Færderseilasen enn enkelte av konkurrentene våre. Det er da noe å ta med seg, og vi har fortsatt en mulighet på seier i totalen, selv om den begynner å bli tynn...

Uansett det har vært en nydelig dag på sjøen med mange opplevelser...

Skipper: Jean-Pierre
Storseil/spinnaker: Lars
Luke/fokk: Dejan
Fordekk/fokk: Jan Sverre

Sammenlagt

Jysla Løyen hvalsafari

I morgentimene utenfor Egersund dukket plutselig 8 spekkhoggere opp og krysset like foran baugen vår. Kanskje Siddis Racing kan spe på inntektene ved å drive hvalsafari?

Hvor ble det av vinden?

Nå nærmer vi oss Eigerøy fyr. Vinden har forsvunnet helt, sola varmer og det er blankt hav med noen gamle dønninger som ruller oss litt. Vi har fått i oss en god frokost, og om litt er kaffen klar.

Nattseilas

Endelig har vinden løyet og Jysla Løye er igjen på tur nordover. Vi har passert Lindesnes og ser ut til å få en nydelig nattseilas for motor.

Venter på været

Turen hjemover har foreløpig stoppet i Båly/Spangereid i påvente av at vinden skal løye. Det meldes litt roligere til natten så det er mulig vi prøver oss videre da.

Jysla Løye i Risør

Jysla Løye ligger nå trygt fortøyd i Risør, og vi håper vi flyter i morgen tidlig når vi setter kursen videre. Nå nyter mannskapet en velfortjent pizza og øl etter en lang dag.

Mannskap: Jan Sverre og Jean-Pierre

På hjemvei

Festen er over og vi har satt kursen hjemover. Med regn og frisk vind imot kan det bli en tøff seilas, så vi får se hvor langt vi kommer i dag.

Starten

Seilmagasinet foreviget starten vår. Det gir et inntrykk om hvor tett det var.
Hvor er Jysla Løye?

I havn i Tønsberg

Etter en lang og våt natt gikk vi i mål rundt kl. 5 som første båt i klassen. Dessverre så var det en del båter med lavere rating som kom litt for tett på og vi endte på en 16. plass av 40 båter i klassen. Det var en fin seilas med mange forskjellige vindforhold, og mye regn. Veldig moro å ligge blant de 10 første båtene i feltet selv om det startet over 600 båter foran oss.

Nå ligger vi i solskinnet i Tønsberg og nyter en fortjent ankerpils med "något attåt".

Drøbaksundet

God gang

Vi har funnet driven og ligger først i klassen rett etter Slemmestad, men vi leder nok ikke på korrigert. Det meldes friskere utover så det kan bli spennende rundt Færder.

Intervju i Seilmagasinet før start

Klar til start

Da ligger vi i venteområdet og er snart klare for start. Vi måtte bare en liten runde innom igjen for å plukke opp taktikeren som ikke klarte å komme seg om bord før vi gikk ut første gangen.

Tracking

Siste forberedelser og tracking

Da er de siste forberedelser før årets Færderseilas i gang. Riggen må trimmes for alt fra vindstille til liten kuling. I tillegg fikk vi en utfordring da vi våknet til flatt batteri og defekt lader. Har fått kverna i gang og lader med ny lader i tillegg. Håper vi har samlet nok strøm i løpet av noen timer til. Starten vår går kl. 15.40. Løpet kan følges fra trackingen på denne linken. Vi seiler i R40-klassen.

Endelig sol

Da tittet endelig sola frem etter en våt dag. Nå kan noen kalde grønne nytes før skippermøtet og en bedre middag.

Video fra transport

Vi har klippet sammen en liten video fra den friske seilasen fra Grimstad til Tønsberg. Enjoy!
Video

Fortøyd på Aker Brygge

Etter en våt og kald tur inn en altfor lang fjord, har vi nå fortøyd på Aker Brygge og resten av mannskapet har begynt å melde sin ankomst.

Jean-Pierre tester den nye jakken

Jean-Pierre velger å sitte ute i regn og sjøsprøyt for å teste den nye jakken. Foreløpig holder den tett.

Aker Brygge neste

Etter en fin dag med teambuilding og påfølgende middag i går, har vi nå kastet fortøyningene i regnfulle Tønsberg og satt kurs for Aker Brygge. Takk til brovakten som var behjelpelig med å la oss foreta en kreativ bunkring før han åpnet broa for oss.

Fortøyd i Tønsberg

Etter en lang og frisk seilas er vi nå fortøyd i Tønsberg. Skipperen er i ferd med å gjøre skuta representabel etter mye sjøsprøyt. Med over 30 knops vind og surfer på over 18 knop har både båt og mannskap fått kjørt seg og ankerpilsen smaker ekstra godt.

Spinnakeren er satt

Grimstad ligger i kjølvannet og vi har kommet oss ut og satt spinnaker. Det meldes opptil 14 m/s så vi er usikre på hvor lenge vi tør å ha den oppe. Vi gjør 10-12 knop nå gjennom vannet. Dere kan følge ferden vår på Marine Traffic.

Grimstad

Jysla Løye ligger trygt fortøyd i Grimstad etter gode 10 timer seilas. Det ble motorseiling til Kristiansand, og innaskjærs for motor videre til Grimstad. Så nå har vi fått ladet batteriene etter startproblemer i dag morges. Det har vært frisk og kald vind, men mye sol. På veien har vi sett to av våre konkurrenter fra Stavanger. Zorro utenfor Kristiansand på vei vestover og Virginia utenfor Grimstad på vei østover.

Mannskap: Stein Egil, Jean-Pierre og Jan Sverre

Sola og vinden kom

Det kom både sol og vind og vi motorseiler inn mot Kristiansand. I horisonten i sør skimtes en gammel kjenning, Celeste of Solent. De er på vei til Folgefonna for å stå på ski.

På vei inn i tåka

Jysla Løye har kastet tamp i Grønsfjorden og satt kursen mot Lindesnes gjennom skoddehavet. Målet for dagen er Lillesand, men vi må ta et stopp på veien for å få mannskapsforsterkninger.

Mannskap: Stein Egil og Jan Sverre

Jysla Løye on tour

Da har Jysla Løye satt kurs for Østlandet og Færderseilasen. Vi har rundet Jærens Rev og har fin bør sørover i over 7 knop for spinnaker.

Mannskap: Stein Egil og Frode (gjest)