Årets siste onsdagsregatta

Etter en sesong med mange dager med mye eller lite vind, var det fint å avslutte med en i passe vind. Selv om vinden var fra alle kanter en stund før start, ble det en fin regatta mellom Snekka og Ramsvik.

Etter mye diskusjon frem og tilbake før start, ble vi enige om å prøve oss på babord merke da dette så ut til å ha en liten fordel. Det var også et par andre båter som hadde funnet ut det og vi endte opp i en skvis hvor vi måtte velge hvilken båt vi måtte dunke borti. Siden Tellus ikke holdt av veien så falt valget på den. Det var heldigvis ikke store smellen, så vi slipper å ringe plasteksperten denne gangen.

Etter dunken kom vi oss greit av gårde og lå og knivet med Zorro helt til merket. Vi var hele tiden et par båtlengder foran og kunne runde først. Spinnakerheisingen ble litt kaotisk da vinden var litt fra alle kanter i rundingen, men vi fikk den etter hvert opp på riktig side og satte kurs for Snekka igjen. Det kom en byge med mye vind, så vi lå rundt 9 knop en periode. Dessverre klarte Zorro også å holde samme fart med den vinden og skjæringen som var, så vi fikk ikke det forspranget vi ønsket oss.

På kryssen tilbake til Ramsvik klarte vi faktisk å øke forspranget til Zorro noe. Det har vi ikke klart tidligere denne sesongen i så mye vind, så det var positivt. På lensen hadde vinden roet seg noe og etter at vi fikk jibbet oss vekk klarte vi å få enda noen meter bakover. Det var uansett bare Zorro som var i nærheten, de andre båtene lå mye lenger bak.

Dessverre klarte vi ikke å fortsette trenden med å øke på kryssen opp mot mål, så Zorro kom i mål et drøyt halvminutt etter oss, og tok med det seieren både i regattaen og høstserien. Vi kan likevel si oss passe fornøyd med en andreplass.

Skipper: Ole Jacob
Taktiker: Thorjan
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Christer
Fordekk: Max, Joelle, Praveen (gjest)

Ny fin seilas

Heldigvis var det mer vind enn forrige onsdag og for en gangs skyld var vi nok mannskap og vel så det. Med en vindmåler som gikk litt amok på vei ut, ble vi skremte av 20 knops vind før vi fant ut at vi måtte holde oss til den gamle teknologien.

Starten var ved Gandsflu og vi var tidlig ute og hadde tid til flere slag, og til og med spinnakerseiling og jibbing, for å trene det nye mannskapet.

Vi var litt sent ute i starten, og måtte slå oss bort fra fisen til et par båter foran. Zorro stakk fra, og flere av de andre konkurrentene var bekymringsverdig nære. Ved runding ved Boganes var vi to minutter bak Zorro, men startet jakten med spinnakeren. Vi klarte bare å ta inn ett minutt, men fikk stor luke bakover til resten.

Siste kryss gikk bedre, men Zorro økte likevel forspranget igjen. Igjen klarte vi å ta inn en del på lensen, men måtte se Zorro gå i mål et godt minutt foran oss. Det holdt likevel til en andreplass, og mulighet til å sikre sammenlagtseieren med en seier i siste seilas.

Uansett en fin seilas i stabil og passe fin vind, noe som ikke har vært det vanlige denne sesongen.

Skipper: Ole Jacob
Taktiker: Thorjan
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars, Alek (sponsor)
Luke: Christer, Line (sponsor)
Fordekk: Max, Espen (sponsor), Tesfalem (sponsor)

Sløreseilas rundt Kvitsøy

Søndag stod Skudeseilasen på programmet for Jysla Løye. Dessverre kom det et par forfall pga. sykdom og diverse årsaker, men 5 forholdsvis friske Jysla Løgne seilere stilte i alle fall.

Det var ikke så mye vind i starten, men det var mer enn det som var meldt, og det var meldt økende. Den vinden som var kom fra sør, så det ble spinnakerstart. Vi valgte å starte ute ved Marøy, men det skulle vise seg å være en tabbe. Vi timet starten dårlig og kom ut i siste rekke, på det som viste seg å være feil side. Vinden kom og gikk med skiftende vinkel, så vi fikk aldri fart i båten. Først da vi jibbet nesten ved Vassøy fikk vi farten opp og kunne starte jakten på alle båtene foran. Midt i Langøyosen hadde vi bare Zorro foran oss, men tok stadig innpå. Etter Lundsneset ble vinden for spiss til å seile med spinnaker, og vi mistet vår største fordel igjen.

Fra Lundsneset til Haaboen var det sløring av forskjellig grad, uten de store utfordringene. Etter Haaboen kunne vi igjen heise spinnaker og fortsette jakten etter å ha tapt litt på sløringen. Vi rundet sørspissen av Kvitsøy og gikk litt lenger vest for å få riktig vinkel før jibben. Jibben ble utfordrende da bomopphalet hoppet av. Så mens Lars var bras, måtte Max en tur i masta for å hente ned bomopphalet. Vi klarte stort sett å holde spinnakeren flyvende selv i bølgene på vestsiden av Kvitsøy, men vi seilte litt for langt på en annen kurs enn vi ønsket, så kursen ble litt feil da vi endelig fikk bommen på plass.

Fra Sveinane var det slør helt til Lundsneset igjen. Vi klarte å stå gjennom Langøyosen på en lang kryss, men tok vårt første av to slag for dagen etter å ha passert Kuppholmen. Dessverre var Zorro 6 minutter foran oss i mål, og det kom også noen båter bak oss som tok oss på korrigert. Dermed ble det en 4. plass, 12 minutter bak Zorro som vant. Uansett var alle enige om at det hadde vært en nydelig tur rundt Kvitsøy, i shorts og t-skjorte midt i september!

Skipper: Christer
Fokk/spinnaker/luke: Jan Sverre, Lars
Fordekk: Max

Resultater

Fin dag på fjorden i lite vind

Med sommeren tilbake i Stavanger og 25 grader på fjorden, var det bare vinden som manglet i forhold til dagens onsdagsregatta. Retningen på den vinden som var indikerte start på Mariero.

Etter en lengre utsettelse ble R-klassene sendt av gårde først, men det kom litt brått på de fleste og vi kom akkurat for sent til start og havnet i fisen til Oceaneering som snek seg forbi oss. Vi startet jakten så fort vi kom oss fri, men hadde noen båtlengder å ta igjen. Flere ganger trodde vi at vi hadde gjort noe lurt og nærmet oss, men det skiftet frem og tilbake. Til slutt var det Oceaneering som kunne le først og ta avkortning ved Gandsflu med klar margin til oss og de andre konkurrentene. Når vinden i tillegg døde og det var kraftig motstrøm, ble de siste meterne veldig lange. Uansett, vi kom oss i mål i den nydelige solnedgangen.

Taktiker: Ole Jacob
Fokk: Jan Sverre, Lars
Luke: Thorjan
Fordekk: Max, Joelle

Onsdagsseilas i lett vind

Etter flere friske seilaser var det nok en gang på tide med en lettvindsseilas. Med start inne i vika ved Mariero var det lite håp om vind, men det var nok vind til å få av gårde startene og vi satte kurs for Gandsflu. Enkelte båter ville ha avkortning her, men heldigvis gjorde Oceaneering som lå først den rette beslutningen om å seile videre. Vi er tross alt på fjorden for å seile litt lenger enn 25 minutter.

Vi benyttet også lensen til å utnytte fordelen vår med den store spinnakeren, og la hele feltet i kjølvannet og cruiset inn til en forholdsvis klar seier etter avkortning ved Boganes.

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Max
Luke: Thorjan
Fordekk: Joelle, Line (sponsor)

Sist onsdag

Beklager manglende blogginnlegg fra forrige onsdag...

Resultatmessig ble det dårlig, selv om vi så 14-tallet på loggen på lensen. Dagens høydepunkt var likevel på hjemveien da vi fikk besøk av en nise som likte å leke rundt bauen helt til vi hadde fortøyd i båsen.