Stavangerseilasen

Lørdag gikk Stavangerseilasen av stabelen, med gunderseilas fra Vågen. Jysla Løye var fylt opp med forventningsfulle sponsorer og kunder. Med den raskeste båten i feltet, måtte vi selvfølgelig vente lengst på å få lov til å starte...

Over 23 minutter etter første båt gikk starten vår, så vi hadde en jobb å gjøre for å komme oss opp på listene, spesielt når mange av dem også skulle seile et kortere løp. Det begynte trått da vi ikke fikk farten og høyden vi skulle ha. Vi slet helt opp til toppmerket ved Dusavik, og Oceaneering, som var den eneste båten vi kunne måle oss mot, dro fra oss. Vi visste uansett at vi måtte gjøre det på spinnakerleggene om vi skulle ha en sjanse.

Vi fikk opp spinnakeren og satte kursen mot Hundvåg igjen. Vi tok innpå konkurrentene som planlagt og kunne runde rett i hekken på Oceaneering. På kryssen oppover mot Dusavik igjen, var båten mer tilbake til det vante og vi klarte å snike oss forbi Oceaneering før runding.

Etter dette så vi oss ikke tilbake og plukket båt etter båt på vei inn mot Vågen igjen. Det var to små båter fra det korte løpet som var veldig langt fremme, men bak disse så vi at vi hadde muligheter. Det gjaldt bare å finne de riktige vinklene og riktige vindene inn mot mål. Det holdt bare nesten, for det var 3 båter som akkurat klarte å holde unna og vi endte på en 6. plass. Hadde målgangen vært lenger inne i Vågen kunne vi fort vært på 3. plass.

Uansett var vi godt fornøyde med seilasen, og 3.plass blant de store båtene. Vi var mindre fornøyde med å få skjøtet i propellen da vi skulle ta ned storseilet, og fikk en litt for spennende fortøyningsseanse innerst i Vågen. Godt vi liker oppmerksomhet!

Tusen takk til sporty Kaja som tok dykkerjobben for oss!

Skipper: Stein Egil
Storseil: Ragnar (sponsor), Svein (gjest)
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Line (sponsor), Terje (sponsor)
Luke/taktikk: Christer
Fordekk: Joelle, Sindre (sponsor), Helge (gjest)

Tilbake på hjemmebane

Etter en uke i Bergen var Jysla Løye tilbake på banen i Gandsfjorden. Det ble en frisk seilas i til tider over 20 knops vind.

Før start var det diskusjon om vi skulle sette et rev eller ikke, men vi landet på å sette det. Etter at vi hadde satt det økte vinden enda mer, så det viste seg å være en god beslutning. Vi kom oss greit ut i starten ved Gandsflu og kunne sette kurs for Boganes. Vi slet med høyden og farten i den sterke vinden, og måtte se Zorro gå fra oss og runde først på toppmerket.

Vi fikk satt spinnaker og etter hvert dratt skuta i plan, med 14 knop som maks hastighet. Ved runding ved Gandsflu hadde vi dermed tatt igjen forspranget til Zorro. En ekstra utfordring i rundingen var at starten til Expressene gikk ca. 10 sekund før vi var der, men vi fikk tråklet oss gjennom. Havnet derimot i fisen til Zorro og måtte slå og tråkle oss gjennom Express-feltet en gang til.

Da vi kom til Boganes igjen hadde Zorro økt forspranget betydelig. Vi gjorde et hederlig forsøk på å ta dem igjen ved å utnytte skjæringen til å dra oss i plan. Vi nærmet oss, men dessverre ikke nok. Fordelen var at vi kunne fortsette seilasen hjemover med spinnakeren oppe. Etter en frisk og actionfylt seilas. Dessverre var den så travel at vi glemte å ta bilder...

Skipper: Christer
Storseil: Lars
Fokk/spinnaker: Jan Sverre og Joelle
Luke: Thorjan
Fordekk: Max og Gaute

På hjemvei

Jysla Løye passerer sørover i Karmsundet i lett vind. Satser på å være fortøyd rundt midnatt etter en lang dags seilas fra Askøy.

2. plass

Da har det vært premieutdeling på Askøy. Det endte med en 2. plass i klassen og 4. overall. Dermed ble det premie å ta med nedover denne gangen også...

Resultater

Første båt i mål

Det ble en ren spinnakerseilas fra nordspissen av Askøy til Ramsøy. Det var lite vind og utfordrende å finne de riktige vinklene der vinden stod. Vi var første båt i mål, men vinden fyllte bakfra så vi har ikke så store forhåpninger resultatmessig. Uansett en fin seilas. Takk til gjestene som gjorde en god jobb om bord!

Skipper: Christer
Storseil: Jon (gjest)
Spinnaker: Jan Sverre, Dan (sponser)
Fordekk: Joelle

Venter på vinden

Jysla Løye har rotet seg opp til Bergen for å seile Askøy Rundt. Ved hjelp av 2 lokale har vi klart å stable et mannskap på 5. Heldigvis er det lett vind. Foreløpig ingen vind, så starten flyttes utover. Askøy Rundt for motor foreløpig...

Oppdatering fra Haugesund

Jysla Løye er på plass i Haugesund denne helgen for å seile Scandic Maritim Haugesund Race weekend. 3 våte, Jysla Løgne seilere seilte båten til Kopervik fredag for tune-up regatta til Haugesund.

Vi fikk ikke med oss 5-minutteren, men fikk startet klokka på det vi trodde var 4-minutteren. Det viste seg at gutta i startbåten hadde vært litt sløve på 4-minutteren og vært noen sekunder for sene. Det gjorde at vi kom dårlig ut og havnet i fis på kryssen til Mandalsflua. Det medførte også et ekstra slag og en uryddig runding før vi fikk opp spinnakeren og kunne ta opp jakten på White Shadow.

Det ble en skarp og spennende spinnakerlegg, hvor vi lå på grensen hele veien. Ved Bukkøy måtte vi ta ned og havnet i stilla mens White Shadow fant litt vind. Vi klarte imidlertid å finne litt vind og løft langs land og tok litt innpå igjen. Så satte de et seil vi ikke hadde i garderoben og gikk fra igjen. Ved Garpaskjærskaien var vi derfor 2 minutter bak dem i mål, mesteparten av det tapte vi på starten. Også en X-35 klarte å snike seg foran på korrigert, så det ble en tredjeplass.

Lørdagen startet som fredagen sluttet; fuktig. Det ble en spinnakerstart, og vi fikset selvfølgelig den best. Høyest i vinden og fri vind gjorde at vi stakk fra fra start. Vi møtte også nordavinden først og økte forspranget fra start ut på Sletta.

Oppe ved Ramsholmane gikk vi dessverre litt for langt inn mot fastlandet og White Shadow fant mer vind ute i fjorden og smatt forbi. Vi klarte aldri å tette den luken, selv om vi nærmet oss på slutten. Inn sundet satte vi spinnaker mens White Shadow ikke kunne sette sin gennaker og vi nærmet oss meter for meter. Vi gikk i mål to båtlengder bak dem, og endte trolig på en tredjeplass i dag også.

Tilbake på toppen!

Etter en veldig kort sommerpause for vår del, var det plutselig igang med høstserien. Litt for kort pause for enkelte, for vi klarte bare å stable halve teamet på beina for seilas. Med frisk vind var det en ekstra utfordring, men med rev. i storseilet tok vi den på strak arm.

Etter en litt kaotisk start hvor en båt presset seg inn på linja uten rett til veien, havnet vi litt i fisen. Vi fikk etter hvert slått oss bort mot Usken og fikk fri vind. Vi la konkurrentene bak oss og rundet som første båt på Marøysteinen. Etter en runding og en jibb fikk vi opp 170 kvadratmeter spinnaker og dro plutselig av gårde i 13,5 knop. Det tempoet slet konkurrentene med å holde, så avstandene bakover vokste fort. Etter et kontrollert nedtak og en OK runding begynte vi på en ny kryss. Der møtte vi konkurrentene langt nede i fjorden. Ved toppmerket bommet vi på layline og klarte ikke å komme oss ned på riktig side av bøyen. Det medførte en liten æresrunde, uten noe mer dramatikk.

Vi kom oss etter hvert rundt og fikk satt spinnakeren på nytt. Igjen akselererte båten og viste over 13 knop flere ganger. Vi skulle prøve noe lurt i nedtaket denne gangen, men det ble litt mye nytt på en gang og litt mye krefter i sving. Det ble dårlig med fangst selv om vi prøvde spinnakeren som trål et lite stykke. Vi klarte å berge den før rundingen og kunne krysse mot mål ved Gandsflu i ensom majestet.

Det ble en opptur og en solid seier, så det var godt å komme tilbake på banen igjen. Nå håper vi på spinnakerseilas fra Kopervik til Haugesund på fredag.

Skipper: Stein Egil
Storseil: Lars
Fokk/spinnaker/luke: Jan Sverre, Christer
Fordekk: Max og Joelle

Resultater

Tilbake i regnet

Jysla Løye er tilbake i sin hjemmehavn etter nesten 4 uker på tur. Turen hjem gikk fint og vi fikk luftet seilene på den siste halvdelen av turen.

Seilene er oppe

Seilene er satt og vi cruiser av gårde i rundt 8 knop. Passerer snart Obrestad fyr.

Nattseilas

Det åpnet seg et værvindu og 3 tapre seilere satte seg på bussen mot Lindesnes for å hente båten. Vi kastet fortøyningene rundt kl. 23 og passerer nå Lindesnes Fyr under en stjerneklar himmel. Håper å komme oss hjem før det blåser opp i morgen.