Jysla Løye tilbake i Norge

Etter en lang natts seilas over Skagerak er Jysla Løye nå tilbake i Norge, nærmere bestemt i Lillesand. Det australske mannskapet har gjort en god jobb og får ferske, norske reker i belønning. Skipperen håper det blir litt igjen til han også...

På tur hjemover

Nytt mannskap har mønstret på og Jysla Løye har satt kursen nordover igjen. Australierne har fått et lynkurs i seiling og seiler nå med den store spinnakeren, mens skipperen soler seg på bakdekket. Målet for kvelden er Gilleleje.

Mannskap: Jan Sverre, Joelle, Sophie and Carl

VM-seilasene ferdig

Da er VM-seilingen over for denne gang. Kun premieutdelingen gjenstår, men det spørs om ikke dette er den eneste "premien" vi får...gratis øl sponset av Elvstrøm...

Venter på vinden

Det er dårlig med vind i København i dag, så dagens seilas er utsatt på ubestemt tid. Lite vind i vente også, så det er fare for at den blir kansellert. Enkelte av mannskapet er veldig fornøyde med den avgjørelsen, da det ble Jysla Løye i går...

Klare for offshoreseilas

Et solbrent mannskap, etter en lang ventedag på fjorden i går, er klare for ny innsats med offshoreseilas i dag.

Venter på start

De sliter med å få lagt banen i skiftende vind så vi venter på start.

Planlegging av morgendagens seilas

I morgen er det distanseseilas som står på programmet. Den endelige ruten er ikke klar enda, men de aktuelle punktene er publisert. Her studeres kart for å planlegge ev. utfordringer med ruten.

Resultatene fra dagens seilaser er publisert, og de var litt mer nedslående enn gårsdagens treningsseilas. 52. plass av 59 båter var noe lavere enn forventet ut fra opplevelsen vi hadde på fjorden. Uansett en fantastisk dag med seiling, og mange tette dueller.

Resultater

Første seilas unnagjort

Første VM-seilas er unnagjort. Stor stemning om bord da vi rundet toppmerket som andre båt. Ble litt vanskeligere på lensen, men vi kom i mål blant de ti første båtene. Blir spennende å se hvordan vi kommer ut på korrigert tid.

På vei til start

Da er Jysla Løye på vei ut til første ordentlige VM-seilas. Forholdene er fine, bortsett fra at vi kunne ønsket oss et par grader mer i lufta. Uansett er det bedre enn vi er vant med fra Gandsfjorden.

Dette blir uansett Jysla Løye!

Resultater fra treningsregatta

Da var resultatene fra treningsregattaene publisert. Klassen på 62 båter var delt i to starter og vi plasserte oss på 13. plass av 31 i vår start. Skipperen er middels fornøyd...

Bildet er fra taktikkmøtet før start...

Resultater

Lykkenummer 35

Årets lykkenummer er 35. Nå er vi klarert for seiling og klare til å kaste fortøyningene for trening og treningsregatta.

Pakket og klar

Bilen er pakket, og vi er på vei til havnen for siste forberedelser og prerace.

Snart klare

Det nærmer seg VM-start for en gjeng jysla løgne og jysla spente seilere. Noen siste forberedelser gjenstår i morgen før vi er klarert for seiling.

Det var vært mye frem og tilbake for å få tak i utstyr og litt bæring hører også med. Tror vi har det meste under kontroll, så får vi se om vi kommer oss på fjorden for treningsseilas i morgen.

Polering

Om vi ikke har fått polert hele båten så har vi i alle fall fått tatt det viktigste, det som konkurrentene kommer til å se...hekken...

Vel i havn

Jysla Løye er ankommet Skovshoved havn i København. Vi la oss til på den fineste plassen midt i havna, så vi ble litt skuffet da vi fikk vite at det var tildelte plasser. Lykken står som kjent den kjekke bi, så det var selvfølgelig plassen vi hadde fått tildelt vi hadde lagt oss på. Ellers er det mange svarte master i havnen, så vi blir ikke så lette å finne som vi vanligvis er.

God tur til dere som snart er på vei nedover, dette blir bra!

Vifter

Man forstår at dette er en litt større regatta enn onsdagsseilasene i Stavanger, når de har satt opp en rekke med enorme vifter for å sørge for jevne vindforhold...

København i siktet

Da er det kun sjarmøretappen inn til København som gjenstår. Vi har målet i siktet og gleder oss til å komme i havn. Ser også frem til å få resten av mannskapet om bord og komme oss utpå for å trene og bli kjent med forholdene slik de andre båtene er i gang med.

Fransk cuisine

Den franske kokken stod for en to-retters til middag. Nykokt jomfruhummer til hovedrett (selv om det ble sådd tvil om alle var jomfruer), ble etterfulgt av flamberte bananer til dessert. Tidenes første flambering i en Farr 40?

Jysla Løye i Gilleleje

Siste stopp før København ble Gilleleje. Det ble en fin tur, med fokkeseiling i rundt 8 knop hele veien. Litt kjedelig å bli forbiseilt, men 3 mot 1 skrog er feigt...

JP har hatt en hard treningsøkt i dag. Ifølge treningsklokka har han gått over 15.000 skritt og forbrent over 3000 cal. Hvem sa at seiling var avslappende? Han sier at det kjennes som kiloene bare renner av, og det kan komme godt med før innveiingen til VM. Mistenker dog at klokka ikke er kalibrert i forhold til å tolke forskjellen på bølger og skritt...

Anholt i le

Jysla Løye har forlatt idylliske Anholt og satt kursen videre sørover. Ryktene sier at Gilleleje er målet for kvelden. JP var tidlig oppe og fisket/fikset sjøkreps til kveldens måltid, så nå gleder vi oss til middag.

Det er forresten ingen mørke skyer på himmelen i dag så vi håper på en tørr seilas.

Det er et fugtigt land...

Vann, vann, vann...enten ovenfra, nedenfra eller fra siden. Vi startet dagen med å ta på det fukt...eh...våte seiltøyet fra dagen før i håp om at det skulle tørke. Før vi hadde rundet merket utenfor havnen hadde vi allerede hilst på dagens første regnbyge. Den var av det kraftige slaget og alle håp om å kjenne noe annet enn våte klær mot huden i løpet av dagen ble knust.

Stamping i motsjø førte også til vann på dekk, men vi fikk omsider lagt om kursen slik at vi kunne sette fokken.

Da det etter hvert ble litt opphold mellom bygene oppdaget vi at dørkplatene fløt rundt nedi båten. Lensepumpen ble startet og etter hvert ble lekkasjen lokalisert til toalettet, og delvis utbedret.

Etter en lang dag uten noenting å se på annet enn vann, kom vi endelig i havn på Anholt. Ankerpilsen smakte godt her også...

Vi er i rute til Køben!

Læsø

Jysla Løye ligger vått fortøyd i Vesterø Havn på Læsø. Det ble en spesiell overfart med mye vær. Akkurat nå er det et usannsynlig regnvær, så vi slipper å spyle saltet av dekk i dag.

De sier det er deilig å være norsk i Danmark, men vi sliter med å forstå hva de mener med det, kanskje fordi 50 % av mannskapet er fransk.

Mannskapet er redusert til to mann, etter at Ragnar og Max reiste hjem fra Skagen i går. Satser på å finne frem til København likevel.

Beklager bildet, men det er ikke vær til å forlate båten for å få tatt et skikkelig.

Skagen og skaden...

Det ble en røff tur over Skagerak for både båt og mannskap. Det gikk lenge bra...en overnervøs skipper håpte på mindre vind, mens det entusiastiske mannskapet håpte på mer vind for å sette fartsrekord. Det gikk bare nesten og "trusa" klarte å levere 19,7 knop på lensen før vi rundet bøyen utenfor Skagen. Her ble det et basketak på slør og kryss i 35 knops vind og transportseilet takket for seg etter mer enn 30 år i tjeneste.

En sliten gjeng kunne endelig ta ankerdrammen et kvarter etter skjema kl. 20.30. Litt mat nå så er vi klare for byen...eller køya.

Lindesnes

Da har vi rundet Lindesnes i en nydelig soloppgang. Vinden har kviknet til og vi har hele mannskapet er på beina og snart klare til å sette seil.

Jærens rev

Vi har lagt bøyen på Jærens Rev bak oss og dreid kursen sørover. Sola skinner fra klar himmel, men det er fortsatt dårlig med seilvind.

Skagen neste!

Da har Jysla Løye kastet fortøyningene og forlatt Stavanger med kurs for Skagen. Endelig mål for turen er VM i København. Vinden er rett imot så det er motorseilas forløpig, men sola skinner så ingen klager foreløpig!

Følg oss på Marine Traffic!