Våren siste onsdagsregatta

Plutselig var dagen for vårens siste onsdagsregatta kommet. Vinden var friskere enn meldt, så det var stor diskusjon før start om riggtrim og seil. Heldigvis hadde vi 9 tjukkaser på rekka til å motvirke noe av kreftene, men vi valgte likevel å sette et rev i storseilet og seile med 4-er fokken.

Vi kom greit ut i starten og valgte å gå tidlig mot Hillevågsiden. Da vi møtte de andre båtene senere var vi først, selv om avstanden ikke var så stor som ønsket. Vi klarte å holde de andre båtene bak oss ned til Boganes og rundet som første båt.

Den friske vinden gav håp om litt planing, men den hadde løyet litt så vi kom oss aldri over 10 knop, selv med god skjæring. Vi klarte uansett å putte litt ekstra i sekken til de andre båtene og gode jibber og en kjemperunding gjorde godt for selvtilliten mot VM. Kjempejobb på fordekket!

Siden vinden hadde løyet valgte vi å ta ut revet, men vi slet fortsatt med farten. 4-er fokken ble for liten, og vi måtte utføre et seilskift i fart. Det gikk forsåvidt greit, men da vi møtte de andre båtene midt i fjorden hadde vi tapt forspranget, og Oceaneering hadde klart å snike seg foran. Vi fortsatte å tape til Oceaneering ned mot Boganes igjen, men vi gav oss ikke av den grunn.

Med en god spinnakersetting og god fart med skjæring og gode jibber klarte vi å gå forbi. Vi trodde også vi klarte å komme oss så langt nok foran til å slå dem på korrigert tid, men resultatene slo ut et sekund feil denne gang.

Jysla Løyes neste regatta er nå VM-regattaen i København midt i juli.

Skipper: Stein Egil
Taktiker: Thorjan
Storseil: Jean-Pierre, Ragnar (sponsor)
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Wolfgang (sponsor)

Ryfylke Rundt

Det var bare 5 Jysla Løgne seilere som så syn på en nattseilas rundt i Ryfylke, uten at det la en demper på stemningen. Da sola også tittet frem før start, manglet vi bare litt vind. Vinden kom noen minutter etter start, og vi hadde selvfølgelig plassert oss slik at vi fikk den først.

Allerede gjennom Langøyosen var vi derfor ganske alene, og stod helt ut i Åmøyfjorden før vi måtte slå. Vi brukte rundt 1 time og 40 minutter til Tungenes. Vinden stod fint hele veien og vi rundet Arsgrunnen kl 22.30. Her ble det pga. litt få hender og litt spiss spinnakerkurs en litt kaotisk heising, men vi fikk etter hvert kontroll og kunne renne av gårde mot Finnøy i 9-10 knop. Vi klarte ikke helt å stå opp og måtte ta ned og fortsette på fokken det siste stykket av Boknafjorden.

Etter å ha rundet fyret på nordspissen av Finnøy stilnet vinden som vanlig, og vi drev av gårde i 1-1,5 knop. Vinden var av det ubesluttsomme slaget og var kommende og gående i alle retninger, så det ble mye opp og ned med seil og frem og tilbake.

Kreativ vindføring med både spiraler og firkanter.

Som vanlig kom vinden stødigere bakfra og plutselig hadde vi hele feltet i hælene. Vi kom etter hvert tilbake i vinden og distanserte feltet noe. Vi gikk i mål kl. 04.59 og klarte akkurat å holde seiltiden under 10 timer. Det holdt likevel ikke mot feltet som kom en time og to etter oss, så det ble ikke premie denne gangen. Likevel var det en fin natts seiling Ryfylke Rundt.

Skipper: Stein Egil
Storseil/spinnaker: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker/fordekk: Jan Sverre
Luke/fordekk: Dejan
Fokk/fordekk: Frode (gjest)

Målgang

Da var vi i mål på rett under 10 timer. Ser ikke noe til de andre båtene, men frykter de er litt for nære...

Vindstille

Og der var vi i vindstilla ved Finnøy som vanlig. Vi gjør 1 knop gjennom vannet...

Arsgrunnen

Da runder vi Arsgrunnen som første båt. Vi kan skimte noen seil bak i horisonten...

Ryfylke Rundt

Jysla Løye er på tur Ryfylke Rundt. Etter en god start er vi "ensam i tet". Lurer på hvor det blir vindstille og "omstart" i år...

Jysla lure-seilas

Lite mannskap og lite vind var heldigvis en god match for nok en onsdagsseilas. Den lille vinden som var klarte ikke å bestemme seg hvor den skulle komme fra og etter mye frem og tilbake med båter og bøyer ble det endelig start, rundt 40 minutter etter skjema. Banen ble lagt fra Gandsflu til Boganes.

Det så ut til å være litt skjev bane, og vi satset på en start ved babord merke. Vi kom oss ikke helt ned, men kom oss greit ut. Likevel kom vi ikke helt i farten og etter et par slag var Oceaneering et stykke foran. Så roet vinden seg og det ble et lureløp der det gjaldt å slå på vindbeltene mot merket ved Boganes. Oceaneering klarte å lure oss et par ganger og rundet en båtlengde foran.

Spinnakeren ble heist, men da vi møtte vinden ble det plutselig litt spisst og vi måtte heise fokken igjen. Vi tok litt høyde, fant vinden og satte spinnaker på nytt. Vinden var fortsatt litt kommende og gående og båtene vekslet på å ha best fart. Etter hvert klarte vi å komme oss foran og gå litt fra. Vi satt likevel og holdt pusten for å holde siget inn mot Gandsflu hvor vi måtte avkorte. Avstanden bakover til Oceaneering var blitt betryggende, men vinden kom bakfra og tok med seg de lavere ratede båtene. Vi holdt unna for alle unntatt Eureka.

Alt i alt en ny spennende dag på fjorden, men det holdt bare nesten til seier, selv om Jean-Pierre hadde tatt på seg badebuksen og vasket skroget før start. Bra jobbet!

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Gaute
Fordekk: Max

Ny fin kveld i Gandsfjorden

Nok en gang var det shortstemperatur og fine forhold for Onsdagsregatta. Ikke uventet var det nordvestlig vind og Riska-Ramsvik som var banevalget.

Vi kom ut i andre rekke, men ble klemt mellom to båter og måtte slå oss bort tidlig. Zorro gikk mot Lifjell og fikk et løft der, mens vi gikk mot Usken. Da vi møttes midt i fjorden igjen, var vi litt bakpå.

Traff bedre på lensen, spesielt på slutten, og kunne runde som første båt ved Riska igjen. Gikk igjen mot Usken hvor vinden stod, men flere andre gikk mot Lifjell i mindre vind. Bommet litt med valgene lenger ute i fjorden igjen, men rundet først på toppmerket.

Mot slutten av andre lens ble vinden veldig rar, og Zorro var plutselig rett i hekken. Da vi traff dårlig på skiftene opp mot Gandsflu snek Zorro seg forbi igjen og vi måtte ta til takke med andreplassen.

Taktiker: Thorjan
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars

Dressed for success...

Ny onsdag, og selv om værgudene viste seg fra en annen side enn meteorologene hadde lovet tidligere i uken, var stemningen god. Etter at langbuksene var kommet på, for de som hadde valgmuligheten, satte vi kurs for start.

Vi var ute i god tid og med en startbåt som var det motsatte ble det en del venting inne ved Riska. Likevel brukte vi ikke tiden til å tune inn båten. Vi slet dermed med å få farten vi ønsket på kryssen til Ramsvik. Rundingen og spinnakersettingen gikk strålende, sammen med jibben like etterpå. Det gjorde at vi kom ajour og forbi Zorro som hadde rundet foran oss.

En enda bedre runding og spinnakernedtak ved Riska gjorde at vi begynte å få troen tilbake. Vi merket likevel at Zorro kom nærmere på kryssen. Vi kunne fortsatt runde først, men da vi heiste spinnakeren med timeglass smatt de forbi. Det hjalp heller ikke av vi rotet med jibben like etterpå.

Siste runding ble også klønete da vinden var litt skiftende og vi kom litt tett på Zorro. Tipper klaringen mellom spinnakeren vår og Zorro var under halvmeteren...

Vi klarte heller ikke å hente oss inn igjen på siste kryss og endte med nok en 3. plass...