Nydelig dag på fjorden

Nok en gang var det på tide med onsdagsregatta. Flere av de faste hadde meldt forfall, og Siddis Racing måtte hente inn eksterne krefter fra sponsorer og hjelpere for å fylle opp laget. Likevel var vi 9 mann som forlot havnen med retning for start ved Riska.

Det var sol, shorts, fin bris og som vanlig god stemning før start. Starten var derimot ikke like fin som været. En litt tidlig tur opp på linja og vi ble vippet ut og måtte ta en æresrunde rundt startbåten, så nok en gang kom vi sist ut. Vi fikk slått oss vekk fra feltet og startet opphentingen, og kunne runde toppmerket ved Marøysteinen som andre båt etter litt unødvendig kniving mot slutten.

Spinnakersettingen var bra og vi gikk motsatt vei av Zorro. Det virket å være et lurt triks, for da vi møttes ved Usken igjen var vi foran. De prøvde seg på noen triks for å stjele vinden vår, men vi kom oss foran og økte ned mot merket.

Det var litt bedre å ligge først i feltet og ikke basere alle beslutninger på båtene rundt oss, så vi seilte en bedre kryss enn den første. Likevel kom Zorro nærmere enn vi likte.

Nok en gang var det spinnakerleggen vi måtte gjøre det på. Vi økte sakte avstanden bakover til konkurrentene, helt til vinden forsvant og båtene kom bakfra med vind litt lenger ute i fjorden. Det gjorde at vi kom i mål et par minutter etter Zorro da det ble avkorting ved Riska.

Skipper: Ole Jacob
Taktiker: Ragnar (sponsor)
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Ketil (gjest)
Luke: Christer
Fordekk: Max, Gaute, Mats (sponsor)

Resultater

Onsdagsregatta på autopilot

Etter en lang helg med diverse feiringer, var det igjen på tide med onsdagsregatta. Nok en gang stilte vi mannsterke, og ambisjonene var som vanlig på topp. Det var lite vind i havna, og med forrige onsdagsregatta friskt i minne, valgte vi å beholde lettvindsinnstillingene på riggen, og lempe all ekstra vekt på land.

Ute i fjorden kom det imidlertid mer vind enn antatt, og vi angret litt på setupen. Uansett ikke noe annet å gjøre enn å seile med utstyret slik det var. Jekken lå jo igjen på brygga...

Etter diverse diskusjoner om hvilken bane vi skulle seile og hvilken taktikk vi skulle gå for, var vi endelig klare for start. Skipperen følte seg så trygg på løypa og taktikken at han satte på autopiloten. Dessverre fikk han det ikke med seg, og lagde i stedet et veldig oppstyr om at han hadde mistet styringen. Vi lot derfor konkurrentene få et forsprang mens vi prøvde nødstyringen og diverse reparasjoner på et allerede fungerende ror.

Kryssen inn mot Riska ble derfor preget av fisevind og et forsøk på å komme ajour. Det ble med forsøket ift. de argeste konkurrentene, men vi var enige om at det ikke var verre enn at det kunne repareres med en god spinnakerlegg til Marøysteinen. Det klarte vi heller ikke, men noe av skaden ble i alle fall begrenset med god båtfart og fine jibber.

Vi valgte å gå på motsatt side i forhold til de nærmeste konkurrentene på kryssen tilbake til Riska. Dette så ut til å være et dårlig valg. Vi klarte likevel å reparere noe av skaden og rundet samtidig med Team Oceaneering på toppmerket.

En ny god spinnakerlegg, selv om den ene jibben kunne vært bedre, tok oss nærmere Zorro og lengre foran Team Oceaneering. Vi innså likevel at det ble vanskelig å vinne. En god siste kryss gjorde i alle fall at det ble en hederlig 3. plass. Kan også nevnes at det ble litt ekstra roping og stress da Zorro ikke var vant med å være første båt og seilte videre da det ikke var noen målbåt for å stoppe dem.

Skipper: Stein Egil
Taktiker: Ole Jacob
Luke: Thorjan
Fordekk/maskinist/sponsor/rekkeflesk: Ragnar

Lite vind og stor seier

Det var meldt lite vind så det ble skrudd ivrig på riggen før avgang. Da vi kom utpå var vinden friskere enn antatt, så vi ble enige om medium-fokka. Like før start døde imidlertid vinden helt og det ble et hektisk seilskift til lettvindsfokka. Starten ble veldig kaotisk da ingen av båtene kom seg bort fra startområdet. Vi brukte rundt 5 minutter før vi passerte startlinja, men det var ikke den dårligste starten i feltet.

Det ble veldig lureseilas med opp og ned med spinnakere og forseil på jakt etter vinden. Vinden stod langs land ved Usken så vi var innom og hilste på krabbene før vi slo oss ut igjen.

Vi var aktive på å speide etter vindbeltene, og det skulle vise seg å bli oppskriften på suksess. Båter som lå helt i nærheten, men bare gikk 50 m lenger på slagene ble liggende igjen i stilla.

Etter en krevende avslutning kom vi oss endelig i mål like før 20.30. Virginia var eneste andre båt som klarte å smyge seg over mållinja før tidsfristen. Dermed endte en nydelig dag på fjorden med en velsmakende seier.

Skipper: Stein Egil
Taktiker: Thorjan

Jysla Løye i vågen

Etter en frisk, men fin turseilas, ligger Jysla Løye nå i vågen og mannskapet nyter et par kalde på bakdekket. Selvfølgelig på beste plassen i havna...

Endelig sesongstart

-men det gikk ikke helt etter planen...

Etter en lang og kald vinter var det endelig på tide å børste støvet av seilklærne og rote frem seilerskoene fra bakerst i boden. 8 av Siddis Racings harde kjerne mønstret på, og var enige om at kun seier var godt nok. Dessverre er realitet og ambisjoner ikke alltid samsvarende.

Vinden ble litt friskere enn værvarselet tilsa, så heldigvis hadde vi klart å få med oss hardvindsfokkene. Det var likevel litt diskusjon om hvilket vi skulle bruke, men valget fant på den "nye" 3-eren som vi ikke har fått prøvd ut i regatta tidligere. Like før start fant en av spilene i forseilet ut det var morsommere å bade enn å seile, så den hviler med fiskene.

Vi kom dårlig ut i starten og fikk mye fisevind. Da vi også slet med å finne ut av trimmen på forseilet, tapte vi mye på første krysslegg. Vi havnet også i uvant mye trafikk som ikke gjorde situasjonen noe bedre. Å runde som tredje båt var derfor ikke helt som planlagt...

Spinnakerleggen gikk bedre og vi klarte å ta noe innpå båtene foran, med like over 10 knop på loggen. Likevel bommet vi på timingen på jibben og kom litt feil inn mot merket. Både jibben og spinnakernedtaket var derimot av ypperste merke, og ingenting som tydet på rust i systemet.

Andre krysslegg gikk noe bedre enn den første, men vi klarte vel ikke mer enn å begrense skaden. På siste spinnakerlegg mot mål klarte vi å ta igjen Fri Flyt, men det holdt likevel ikke til å klatre noe på resultatlisten.

Jaja, det gir gode muligheter for bedring til neste uke!