Sesongavslutning med stil!


Av diverse årsaker valgte halve mannskapet, deriblant taktikeren, å være igjen hjemme under dagens seilas. I den lette vinden skulle det vise seg å være en god taktikk å vektoptimalisere.

Med vind fra sørøst seilte vi Snekka-Mariero. Vi kom oss godt ut i starten og valgte tidlig å gå ut i fjorden for å møte vinden. Ved Marøy fikk vi litt trafikktrøbbel med Expressene, men etter at de var passert kunne vi nyte fri og stabil vind hele veien ned til Mariero.

Like rundt merket var det derimot ganske dødt, men vi holdt pusten og kom oss rundt. Det var dessuten veldig gøy å se at konkurrentene som valgte en annen kurs inn mot merket kom mye tidligere i stilla. Vi diskuterte avkorting, men fant ut at vi ikke kunne gi oss etter etter 40 minutt seiling en så nydelig høstkveld på fjorden.

Vi kom oss ut av stilla og fant en liten trekk ute i fjorden, mens resten av konkurrentene ble liggende igjen i en klynge rundt merket. Vi seilte først i 0,5 knop, så i 1 knop, så 2 og 3, før vi plutselig var oppe i 7 knop, mens konkurrentene fortsatt lå igjen på Mariero.

Ved Snekka valgte vi å ta målgang, selv om enkelte hadde lyst og seile ned til Mariero igjen for å se om de andre båtene fortsatt lå igjen der nede. Vinden døde igjen, og vi innstilte oss på at vi måtte ligge der til klokken 21 og vente for å se om noen kunne klare tidsfristen. Vinden kom imidlertid tilbake, og nærmeste konkurrent klarte akkurat å komme seg i mål innen en halvtime etter oss. Seieren var likevel aldri truet, og vi kunne ikke vært mer fornøyde med sesongavslutningen, selv om mye utstyrs- og mannskapsproblemer gjennom høsten har ført til at det bare ble en 3. plass totalt.

Mannskap:
Skipper: Stein Egil
Storseil: Lars
Fokk/spinnaker/luke: Max, Jan Sverre
Fordekk: Gaute

Resultater
Sammenlagt

Frisk onsdagsregatta



Etter en høst med mye slitasje på mannskap og utstyr, er vi endelig tilbake på nett...

1 rusten skipper, 3 topptrente seilere, 2 delvise seilere og 1 fersk sponsorseiler skulle forsvare Siddis Racings ære på fjorden. Skipperen hadde mest lyst å sette riggen til lettvindsforhold, men etter en sjekk av værmeldingene ble vi enige om å beholde den i base. Da vi kom utpå fant vi ut at vi kanskje burde satt den for litt hardere vind i stedet, for i Gandsfjorden gikk det hvitt på toppene.

Banen ble Gandsflu-Boganes. Vi kom oss greit ut, men ble presset et stykke mot Lifjell før vi fikk slått oss mot vestsiden av fjorden. Det viste seg at de båtene som kom tidlig over på vestsiden kom best ut, så vi hadde noen båter foran oss halvveis på vei mot Boganes. Et par gode slag klarte derimot å plassere oss først i en tett runding, selv om vi slet med båtfarten på kryss.

Spinnakeren kom greit opp, og vi fikk litt avstand til båtene bakover. Det var forholdsvis friskt, men vi klarte ikke å passere 10-tallet på loggen. Et kaotisk nedtak og runding ved Gandsflu fikk konkurrentene nærmere igjen, og det ble igjen en tett seilas til Boganes. Vinden hadde dreid og vi kunne stå ned på samme halsen hele veien.

Vi klarte å runde først ved siste runding ved Boganes, men spinnakersettingen tok litt lenger tid enn runden før. På grunn av den nevnte vinddreiningen ble det også en spissere spinnakerseilas, og mulighet for å få litt ekstra fart på skuta. Skipperen kommanderte vekta bak i hjørnet og maks trykk i spinnakeren. Det førte til at vi klarte å få båten opp i plan så spruten stod om baugen. Skulle gjerne hatt litt mer vekt bak i hjørnet, for det gikk ikke lang tid før roret slapp og vi fikk en solid broach. Det tok en stund før vi klarte å få skuta på rett kurs igjen, men ved å slippe fallet noen meter gjenvant vi kontrollen.

Det ble et par turer til opp i plan, og vi hadde 12,9 knop på loggen på det meste før vi mistet for mye høyde i forhold til Gandsflu og måtte sette fokken for å komme oss i mål.

Det ble en frisk seilas, og med flere rustne og delvise seilere, og andre i nye roller var ikke boathandlingen helt der vi kan være. Da vi i tillegg slet med farten på kryssen kunne vi ikke forvente en topplassering, og resultatet ble en 3. plass.

Mannskap:
Skipper: Stein Egil
Storseil: Lars
Fokk/spinnaker: Christer, Jan Sverre
Luke/spinnaker (og litt overalt): Max
Fordekk: Gaute og Terje (sponsor)

Resultater
Sammenlagt
Se eldre inlegg