Stavangerseilasen

IMG_1324Nydelig vær med god vind 15-20 knop satte gode rammer rundt Stavangerseilasen. Denne gang var vi noe short på personnel, men klarte å stille med 6 mann.

Det ble en del rot rundt starten og klokker slik at vi startet i underkant av 1 min for sent.....Ikke bra! Derimot gikk spinnakerleggen opp til Bru bra og vi hentet inn på konkurrentene. Nedtaket gikk strålende og vi krysset også bra ned til Hundvåg-merket med 7,5 knops fart.

Ved runding Hundvåg lå vi godt an og så frem til en spinnakerlegg hvor vi skulle ta ledelsen. Etter runding røk rortauet som medførte at vi mistet roret og valset rundt i ring ved rundingsmerket til både vår og andres fortvilelse. Det var flere som lurte på hva vi holdt på med, heldigvis hadde vi ikke fått opp spinnakeren. Frykten var stor for at vi skulle drive på grunn ved Hundvåg, men etter litt panisk leting etter nødroret fikk vi det på plass og fortsatte opp til Bru atter en gang. Skipperen var noe uvant med å seile med rorkult og det ble noen rare svinger oppover.

Vi fikk igjen opp spinnakeren og hadde god fart opp mot 12 knop, og knivet med Oceaneering opp til rundingsmerket ved Bru. Etter nedtak satte vi fokken og var klar til å gi gass. Max skulle tune litt på cunninghamen og da sa det pang, hvor deretter storseilet klasket i dørken. Der røk storseilfallet for andre gang i samme uken og regattaen var over for siddisracing også denne gang.

Nå blir det investering i nye fall og vi stiller klar til neste utfordring så snart nye tau er på plass.

Storseilfallet

IMG_2293Det var meldt mye vind denne onsdagen. Meldingene varierte mellom 20 og 30 knop så det ble litt diskusjon på forhånd om det var fornuftig å gå ut siden vi også var litt tynne i rekkene. Det ble bestemt oppmøte i båten kl. 17 og ta avgjørelsen derfra. I Galeivågen skinte sola fra knallblå himmel så det var bare å stramme opp riggen og komme seg ut.

Vi satte rev i storseilet og gjorde klar den nye firerfokka på vei utover og hadde rimelig god tid før start ved Gandsflu (Bane: Riska - Ramsvik). Plutselig gikk Express-starten og vi fikk det travelt når vi så Blue Peter allerede var oppe for vår start. Vi kom dermed litt sent inn og måtte gå på styrbord bøye, men hadde hvertfall fart i båten. Vi gikk i motsetning til de fleste andre opp mot Lifjell og hadde grei fart og høyde.

På vei til Riska ble det loddet stemning for å kjøre spinnaker, men siden det var ganske friskt midt i fjorden satte skipperen foten ned og ville ha et legg uten og heller vurdere til siste lens. Når vi så rundet merket bredte det seg en rar stemning ombord, plutselig var vinden veldig tam og det tok ikke lang tid før vi satte spinnakeren likevel.

Vinden hadde roet seg noe og det gikk ikke lengre hvitt på bølgetoppene så det gikk fint å kjøre spinnaker mot Ramsvik. Det ble ganske raskt klart at Fri Flyt hadde funnet et mye bedre vindbelte litt lenger sør så det ble tett i rundingen ved Ramsvik. Vi gjorde nok en gang en fin kryssleg opp mot Riska og drog litt ifra konkurrentene igjen.

Noen båtlengder fra merket var vi akkurat igang med å planlegge siste spinnakerlegg da vi plutselig mistet punchet i storseilet. Det viste seg fort at storseilfallet hadde røket tvert i toppen og vi hadde ingen annen mulighet enn å ta ned og starte motoren (selv om skipperen hevder han vurderte å seile videre kun med spinnaker).

Det ble en kjedelig avslutning på en flott dag på fjorden.

Skipper: Ole Jacob
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Ragnar, Gaute
Luke: Thorjan
Fordekk: Max

Endelig igang igjen

Etter en lang sommer uten onsdagsseiling, var vi endelig igang igjen. Noen sene forfall førte til et noe redusert mannskap, men i lett vind skulle ikke det by på noen store problemer.

Største bekymringene før avgang var Lars som hadde glemt matpakken, og Ole Jacob som hadde glemt shortsen. Ute i fjorden fikk vi nok en bekymring, med manglende vind. Starten ble lagt til Mariero, og da vi kom oss inn dit var det heldigvis en lett bris å seile på.

Vi hadde ikke den beste starten, og ble presset inn i stilla inne ved land før vi fikk slått oss utover. Det gjorde at vi kom litt bakpå fra start. Etter hvert som vi fikk friere vind og kunne legge taktikken uavhengig av båtene rundt oss, fant vi et godt spor opp mot Gandsflu og la de andre båtene bak oss.

Da vi fikk opp spinnakeren, viste det seg at det ble en spiss spinnakerleg ned mot Boganes. Vinden var veldig ustabil i både retning og styrke og førte til store lokale variasjoner. Virginia traff et godt spor og gled forbi oss. Etter hvert ble det for spisst for oss til å bære spinnakeren og vi måtte heise fokken for å komme oss helt inn.

Dessverre klarte vi ikke å ta igjen Virginia, som valgte å ta avkorting ved Boganes. Greit nok, selv om vi gjerne kunne seilt en time til i det nydelige sommerværet. 2. plass må likevel sies å være en grei start på høstsesongen.

Skipper: Ole Jacob
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Gaute
Luke: Lars
Fordekk: Max

Oppsummering Haugesund Race Weekend

Høstsesongens første regatta er unnagjort, og selv om de store resultatene uteble var det en fin tur til Sildabyen.

Tre Jysla Løgne seilere hadde byttet ut feriekofferten med seilbagen og satte kursen for Kopervik og Tune-up regatta på fredag. For å øke vinnersjansene, var det hentet inn lokal støtte for å fylle opp rollene om bord. I Kopervik ble det servert ferske pizzahorn for å få opp energien og motivasjonen før regattaen.

Etter å ha seilt frem og tilbake på startlinja noen ganger for å vurdere hvor vi skulle starte, valgte vi å starte ved styrbord merke. Siden White Shadow gjorde det samme var vi ganske sikre på at dette var et riktig valg. Starten var god og vi var første båt ut, med Landmarken like bak. Det ble derimot vanskelig å holde dem bak seg særlig lenge på kryssen nordover i Karmsundet. Ved Salhus var den sterke strømmen en utfordring. I perioder gikk det like mye sidelengs som forover, men vi kom oss greit gjennom. Dessverre var det lite å gjøre med "den hvite skyggen" fra Bergen som tok en soleklar seier. Det blir vanskelig å seile opp ratingen til en Farr 40, når man ikke får bruke spinnakeren, så det var vel ikke uventet at vi havnet et stykke nede på lista.

Lørdag våknet vi til strålende solskinn, og det som så ut til å bli en drømmedag på fjorden. Det var bare å finne frem shortsen og komme seg ut. Vinden var delvis fraværende i minuttene før start, men det var heldigvis nok til at vi kom oss av gårde. Nok en gang valgte vi å starte ved styrbord merke og nok en gang hadde vi en god start. Vi slet likevel litt med båtfarten like etter start og måtte la flere båter krysse foran oss på de første slagene. Vi fant etter hvert et greit spor ut sundet og begynte jakten på White Shadow. Vi nærmet oss meter for meter og så at de begynte å bli stresset og måtte gjøre noe. Da kom det opp en Code 0, så forsvant de fra oss igjen...

Vi valgte å gå litt opp for å få høyde til å sette spinnaker. Der havnet vi i en tett duell med Fri Flyt som førte til at vi begge seilte oss litt for langt bort før vi fikk opp spinnakeren og kom oss på rett kurs. Den som hadde pakket S1-spinnakeren på Hankø hadde valgt å legge inn en ekstra test til et allerede urutinert fordekksmannskap, og byttet om på skjøtehjørnet og toppen. Vi klarte heldigvis å avverge flausen i siste liten, men brukte litt ekstra tid på å koble om. Til alt hell kom spinnakeren også opp uten tvinn og vi kunne akselerere fra Fri Flyt.

Etter Ramsholmene gikk White Shadow sørover mot Røvær først, mens vi gamblet alt på å ta dem igjen ved å gå vestover, og ut i det som vi håpet var mer vind, først. Det viste seg at bergenserne nok hadde gjort hjemmeleksene sine bedre enn oss, da vi bare fant vanskelige strøm- og vindforhold mens de ble lengre og lengre borte. Fri Flyt valgte å gå etter White Shadow og da vi møttes ved Røværholmen var de plutselig langt foran oss. Også Melgesene som hadde valgt å gå denne veien var like i hekken på oss. Vi innså da at slaget var tapt og måtte ta til takke med en nydelig dag på fjorden som belønning. Uten at det ble dårlig stemning av den grunn.

I Smedasundet etter seilasen, ble det inntatt opptil flere ankerpils i solskinnet på akterdekket, og vi ble minnet om hvorfor vi driver med dette. Etter en tapasmiddag og premieutdeling på Maritim ble det god stemning i pianobaren før kvelden/natten ble avsluttet om bord igjen.

Søndag ble det en lang tur hjem for tre slitne seilere med frisk bris rett imot og stamping over Boknafjorden.

Alt i alt fornøyd med helgen, takk til Jørgen Wathne og hans stab for et fint arrangement!

Mannskap:
Jan Sverre, Lars, Ragnar, Haakon (x2 på fredag), Leiv, Øystein (fredag) og Bjørn (lørdag).

Nydelig dag i Haugesund

Etter en nydelig seilas på Sletta har vi nå hatt en minst like fin ettermiddag på bakdekket med en øl eller to (innenfor rimelighetens grenser). Har ikke fått resultatene enda, men en taktisk bommert har redusert optimismen betraktelig. Vi har det uansett Jysla Løye!

Snart ved Røvær

Da har vi rundet Ramsholmane og satt kursen for Røvær. Sliter med å følge White Shadow, men går en annen kurs og satser på å lure dem med en vinddreining. Nydelige forhold å seile i, sjelden vi kan seile i shorts på Sletta.

På vei til Haugesund

Jysla Løye er på vei til Haugesund for Haugesund Race Weekend. Dagens seilas er tune-up fra Kopervik til Haugesund. Været ser lovende ut, men vi kunne gjerne tenkt oss litt medvind på turen nordover Karmsundet.

Klar for høstsesongen

Da var Jysla Løye nyspylt og klar for høstsesongen. Den starter med Haugesund Race Weekend denne helgen, før onsdagsregattaene starter neste uke.
Takk til Stavanger Båtverksted for god hjelp nok en gang!