Nybonet rumpe

Da er rumpa nybonet og påført egenreklame. Er det godkjent?

Ræger på bakdekket

Sol, sommer, reker, vin og båtliv i Lillesand. Deilig!

Arendal igjen

Pga. motvindsmeldinger på dagen i dag, valgte vi å gå fra Skagen i går kveld og gå gjennom natten. Det ble en lang og kald natt, men turen gikk fint og vi har nå funnet sommervarmen på beste plassen i Arendal Gjestehavn. Blir her og sover ut i dag, så ser vi hvor vinden blåser oss i morgen.

Skagen neste

Da var VOR-båtene i mål og vi har satt kursen for Skagen. Det er flatt hav og ingen vind, så det blir en rolig motorseilas.

Mannskap: Jan Sverre og Haakon

In-port race, Gøteborg

Nå ligger vi klar til å få med oss In-port regattaen som avslutter årets VOR. Det er mye båt i kanalen så her blir det trangt om plassen. Regattaen streames live på www.volvooceanrace.com.

Traff forresten på en gammel kjenning her ute, Celeste av Solent, selv om hun også er kledd om siden vi seilte henne.

Endelig...

Etter en lang og hard seilas kunne endelig Siddis Racing heve det fortjente trofeet.

Jysla Løye i Gøteborg

Jysla Løye ligger nå fortøyd og godt plantet i leira i Gøteborgs gjestehavn. Her vet de å ta seg betalt for begivenhetene og har ganget allerede stive priser med 3 i anledning Volvo Ocean Race. Vet ikke hvor lenge vi blir liggende foreløpig, men vi må få med oss en del av showet før vi reiser.

Middag og spinnakerseiling

Uten mat og drikke, seiler vi ikke... Spinnakeren er satt og middagen fortært. Vi nærmer oss Gøteborg, men VOR-båtene hadde litt for gode vindforhold og kom litt før oss. Gleder oss uansett til å se båtene i havn.

Jysla Løye i Sverige

Jysla Løye har kommet inn på svensk territorium og har nå kurs for Fjällbacka. Det er en fin kveld på fjorden på årets lyseste dag.

Farvel Hankø

Hankø er forlatt for denne gang, og mens mesteparten av mannskapet har satt seg i bilene på vei hjem til Stavanger har Jysla Løye satt kursen for Sverige med innleid mannskap. Takk til Hankø Yacht Club for ypperlig mottakelse og bevertning, og takk til KNS for et prikkfritt arrangement.

Mannskap: Jan Sverre og Stian (innleid)

Vel gjennomført

Etter gode 5 timer på fjorden og 3 seilaser, er det en sliten og passe fornøyd gjeng som har åpnet ankerpilsen på bakdekket. Resultatene er ikke kommet enda, men vi har ingen forhåpninger om å prege øvre del. Veldig god trening og vi har forhåpentligvis lært noe til regattaene i morgen.

Alle på plass

Da var hele mannskapet på plass, og ankerpilsen kan tømmes. Vi gleder oss til i morgen...

Forberedelser

Mye å gjøre dagen før regatta, men nå er båten krenget og målt inn og målebrevet er på vei. Christer har vært en tur i masta og skrudd fast windexen og smurt vindmåleren. Nå gjenstår bare å få storseilet på så er vi klare.

Vektoptimalisering

På grunn av måling til nytt målebrev, må båten lettes for alt utstyr. Det var mye pikkpakk rundt i alle kriker og kroker som vi ikke visste vi hadde. Det ble et godt lass som skulle flyttes til egnet sted. Båten flyter nå 15 cm høyere i vannet.

Ankerpils

Da er ankerpilsen kommet frem foran Hankø Yacht Club. Det ble en rolig seilas i dag, men både trusa og fokken har vært oppe.

Farvel Tønsberg

Etter to dager i Tønsberg setter vi nå kurs mot Hankø. I går havnet vi på et utested der vi hadde lest at de kastet ut de som ikke brukte penger, vi gjorde derfor en iherdig innsats for å unngå det. Christer har mønstret på og bidro på karaokefesten.

Ellers har vi funnet ut at det er det lokale korpset som drifter gjestehavnen og at det trolig var derfor havnevakten var litt blåst... (haha)

Endelig (?) på Østlandet

Da var det tydelige tegn på at vi er kommet til Østlandet, kravene til havnevaktene er ikke de største. Vi protesterte ikke da han kom til at 40 fot var under 12 meter. Da han i tillegg presterte å skrive ut to lapper siden vi skulle bli her i to døgn vurderte vi ikke å be om hjelp til å sette et stikk på enden...

Beste plassen i havna

Da var Jysla Løye nok en gang trygt fortøyd, denne gang i Tønsberg. Skipperen sørger alltid for å få den beste plassen i havna, og denne gang lå den ene ledige plassen bare og ventet på oss.

Snapchat

Siddis Racing går videre i den teknologiske verden. Nå er vi også på Snapchat!

Brukernavn: Siddis Racing

Dekket til fest

Nå er det kaffe og sjokolade-tid om bord. Vinden er rett imot så jernkverna står for fremdriften. Litt stamping, så det er ikke sikkert vi orker å gå helt til Tønsberg i dag likevel...

Tønsberg neste?

Arendal forlates og vi setter kursen for Tønsberg. Motvind i dag, så det ligger an til å bli kryssing.

Fantastisk seilas!

Jysla Løye er trygt fortøyd i Arendal Gjestehavn etter en strålende seilas fra Kristiansand. Vi satte spinnaker etter å ha vært gjennom Randesund og tok den ned nesten inne i Pollen. Vi fikk til og med øvd på en shorthanded jibb under veis. Shortsen måtte også frem for første gang på turen, så nå har vi funnet sommeren!

Spinnaker satt

Spinnakeren er oppe og vi siger av gårde i seks knop. Snart på tide å finne fram shortsen.

Ut på tur

Da var nytt mannskap mønstret på og Kristiansand forlatt. Seilet er allerede oppe, det ser ut til å bli en nydelig dag.

Mannskap: Stein Egil og Jan Sverre

Kristiansand

Da var Jysla Løye fortøyd i Kristiansand, etter en passe frisk seilas innaskjærs. Mannskapet har satt seg på bussen hjem, så det er kun turisten igjen om bord. Takk til Gaute og Erling for en fin tur fra Stavanger til Kristiansand!

Seiling!

Endelig fikk vi stoppet kverna og glir av gårde for seil. Vinden dabbet av igjen, så det går ikke så fort, men vi har god tid til å nå Mandal.

Jysla løyen lunsj

Kokken eksperimenterer med hva som er mulig å lage på ett bluss og med begrenset utstyr. I dag var det Idsøes hamburger med salat og stekte båtpoteter. Nå er det en sløv gjeng som passerer Lindesnes for motor. Seilet kommer kanskje opp når vi har rundet.

Egersund forlates

Selv om det var fristende å hive seg med på Nordsjørittet, har Jysla Løye valgt å kaste loss for å sette kursen videre sørover. Det meldes fin seilevind så vi gleder oss til turen. Sikter på Mandal i første omgang.

Jærens rev

Da var bøyen passert og Jysla Løye har dreid kursen sørover. Vi har følge med Promineo Racing som er på vei til Danmark og videre til Nederland for å seile 1000-mile race. Vi ønsker dem god tur og lykke til med regattaen!

Jysla Løye on tour 2015

Da har Jysla Løye forlatt Stavanger og satt kursen for Hankø. Lite trolig at vi kommer dit i kveld, men vi sikter på Egersund i første omgang. Været er nydelig, det er deilig å endelig være på tur!

Trackingen er oppe, så det er mulig å følge med hvor vi er på Marine Traffic.

Våt og kald kveld på fjorden

Sommeren lar fortsatt vente på seg i Stavanger, men det tok ikke motet fra seks Jysla Løgne karer en våt onsdag i juni. Med Brasil-skipperen tilbake bak roret kunne heller ikke et par sene forfall dempe optimismen foran en litt roligere regatta enn det som har vært trenden i vårserien.

Starten gikk inne ved Riska, som vanlig, men starttaktikken slo ikke helt til i dag. Vi var på linja da det smalt, men hadde ingen fart og ingen steder å gå. Heldigvis åpnet det seg fort og vi fikk slått oss bort fra de andre. Da hentet vi kjapt inn det tapte og tok teten i feltet. Det er mulig vi valgte feil side av fjorden, for etter hvert kom vi inn i noen dårlige vinder og flere av båtene som hadde gått på Lifjellsiden var plutselig nærmere enn vi trodde. Vi kunne likevel runde toppmerket ved Ramsvik som første båt, selv om avstanden til Fri Flyt og Yanix var litt for liten i forhold til hva vi skulle ønske.

Etter en treg start på lensen, fikk vi etter hvert opp farten og avstanden bakover økte sakte men sikkert. Vi valgte å gå rett på merket for å unngå jibber da vi manglet et par mann, mens flere av konkurrentene valgte å skjære og heller jibbe et par ganger. Det så likevel ut som vår taktikk svarte seg for vi var langt foran neste båt ved runding.

Kryssen oppover mot Ramsvik igjen fikk vi seile i fred og det var vanskelig å måle om vi økte noe før siste toppmerkerunding. Det så i alle fall ut som Oceaneering hadde seilt en god kryss og hadde nærmet seg i tillegg til å ha passert flere konkurrenter.

Siste spinnakerlegg startet enda tregere enn den første, og det var vanskelig å få fylt ballongen. Heldigvis slet konkurrentene like mye, så vi var først ute i vinden og kunne fortsette å øke avstanden bakover. Denne gangen var det litt roligere og vi valgte å skjære for å holde farten. Vi hadde to greie jibber, selv med en mann for lite, og begynte endelig å få troa på at vi faktisk kunne vinne dette.

Kryssen opp til mål ved Gandsflu gikk også greit, og vi hadde god tid til å ta ned seilene før neste båt kom i mål.

Det endte med en solid seier, og en fin avslutning på vårserien for vår del. Neste uke er vi på Østlandet for å seile Hankø Race Week, så vi får ikke mulighet til å forbedre 3. plassen vår i sammendraget. Det har vært litt for friske vinder for oss i vår. De gangene det har vært litt mindre vind har vi vært der oppe hver gang. Hvordan det hadde gått om vi hadde fått de nye seilene da vi var lovet dem, om vi hadde hatt mer rekkeflesk eller mer bly i kjølen får vi aldri vite. Na er vi i alle fall i angrepsposisjon foran høstserien.

Det vil bli jevnlige oppdateringer fra østlandsturneen de neste ukene, så det er bare å følge med på bloggen. Avreise er satt til fredag.

Mannskap:
Skipper: Stein Egil
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Gaute
Luke: Lars
Fordekk: Max

Resultater
Sammenlagt

Frisk seilas med ny fokk

Det var duket for nok en frisk onsdagsseilas, og en god mulighet til å få teste den nye fokken. Da vi kom ned til startområdet var det friskere enn forventet og vi bestemte oss for å reve storseilet. Dette ble en strabasiøs manøver, da vi ikke klarte å finne le for vindkastene, men vi fikk etter hvert satt seilene der vi ville ha dem.

Starten ved Riska var preget av god fart, og vanskelig å beregne tiden til linja. Vi kom derfor litt sent ut, men den var helt grei. Vi slo oss ganske kjapt mot Usken, og følte vi fikk veldig god høyde med den nye fokken. Ute i fjorden var det derimot vind i alle retninger og tracket viser tydelige vindskift og vanskelige taktiske valg. Yanix og Oceaneering som gikk mot Marøy virket å ha tjent godt på det og rundet foran oss ved Ramsvik.

På lensen ble det en tett duell mot Oceaneering hvor vi benyttet muligheten til å ta vinden fra hverandre. Ved Lifjell måtte vi gjøre en jibb, men spinnakeren kollapset rett før vi poppet bommen og det endte med timeglass rundt forstaget. Da vi endelig fikk løst knuten var vi farlig nære rundingsmerket. Det ble ikke tid til å flytte fokken over på styrbord og heise den før vi måtte ta ned spinnakeren, så det ble en hektisk runding. Vi klarte å berge spinnakeren, men seilte et stykke før vi hadde fokken på plass. Heldigvis hadde Oceaneering også sine problemer i rundingen. Yanix og Zorro benyttet derimot muligheten til å knappe innpå forspranget.

Vi var heldigere med valgene på neste kryss, og klarte å øke avstanden til konkurrentene bakover, uten at det var veldig mye. Vi rundet som første båt på toppmerket og fikk seile en uforstyrret lens. Det var et par friske vindkuler som gjorde at vi så 12-tallet på loggen et par ganger, men ikke nok til å dra den helt i plan.

Heldigvis hadde vi lært fra den forrige rundingen ved bunnmerket, så vi var litt tidligere med å ta ned denne gangen. Det ble en perfekt runding, og vi kunne krysse opp mot mål fortsatt i ledelse. Vi måtte gjøre et slag for en fraktebåt, uten at vi tapte for mye på dette.

Pakkingen av storseilet etter målgang har vi vel klart bedre før, men det ble bra på andre forsøket.