Jysla Løye på TV

Behov for å teste nye seil kombinert med muligheten for litt publisitet lokket Jysla Løye inn i Vågen under avslutningen av Tour des Fjords søndag. Stuntet var vellykket og Jysla Løye kunne ses på TV2 i beste sendetid. Dessverre var det ikke nærbilde, men det får vi få til en annen gang. Det var uansett mye folk langs kaiene som la merke til oss og fotograferte.

Det er vanskelig å henge seg på Usain Bolt

Noen regndråper før avgang klarte ikke å legge en demper på stemningen og forventningene for sju Jysla Løgne mannskaper foran onsdagens seilas. Værmeldingene var lovende, og vi øynet en ny fin seilas.

Etter en tett og spennende start ved Snekka, kom vi godt av gårde selv om vi måtte knive med Yanix opp mot Marøy. Det var heller ikke meningen å blande seg inn i Expressenes runding, men med Yanix over oss kunne vi ikke gjøre så mye annet enn å sikte på et hull i rekka av Expresser og håpe vi kom oss gjennom. Det gikk greit og da Yanix valgte å slå opp mot Marøy, valgte vi å fortsette et stykke videre ut i fjorden for å komme oss nærmere layline.

Dette viste seg å være lurt, for da vi møtte Yanix igjen hadde vi fått mange meter på dem. Zorro hadde valgt å gå enda lenger og klarte å snike seg noen båtlengder foran oss i rundingen ved Ramsvik. Vi var derimot kjappere med å få opp spinnakeren og etter en liten loffekamp dro vi forbi dem og stakk fra.

Derfra og ut kunne vi stort sett konsentrere oss om oss selv, og lete etter der vinden stod best. Det meste gikk på skinner i dag; jibbene satt som de skulle, spinnakernedtaket var timet nesten på sekundet, og avstanden bakover økte jevnt og trutt.

Etter en ny god krysslegg, og selv med et par ekstra slag oppe ved toppmerket, rundet vi "ensam i tet" som svenskene sier. Da fant fordekket ut at det var på tide å lage litt problemer. Først ved å glemme å feste spinnakerfallet til spinnakeren. Det ble imidlertid raskt festet og spinnakeren kom opp uten problemer, bare noen sekunder forsinket. Vinden hadde roet seg noe, og det gjaldt å holde skjæring for å holde farten. Avstanden bakover økte ytterligere og vi fikk god tid i rundingen.

Nok et godt nedtak ble fulgt opp av neste fordekksblemme ved å sette fast spinnakerfallet på feil side av fokkeskjøtet. Lenge siden vi hadde gjort den blemmen, så det måtte kommenteres. Dette ble også raskt korrigert og vi kunne nyte sjarmøretappen opp mot Gandsflu, hvor vi ble liggende å klokke konkurrentene i nesten 40 minutter. Tiden vår holdt også mot samtlige båter i R36-klassen, så det var en solid og fortjent seier i dag!

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Christer
Lukekuk: Lars
Mast: Gaute
Spinnakerfallansvarlig: Max

Sammenlagt

Fin dag på fjorden

Endelig var det en onsdag med litt mindre vind. Vi stilte mer fulltallige enn på lenge, og forventningene var derfor skyhøye som vanlig.

Turen startet med mekking på instrumentene som har blitt vanlig prosedyre denne sesongen. Denne gangen var det ekstra vanskelig å få det til, men omtrent da vi passerte Marøy hadde vi logg og noe som minnet på vindstyrke. Neste utfordring var at det ene spilefestet på fokken røk, og vi måtte seile første legg uten den ene spilen. Dette var ikke gunstig da vi fikk en knekk i akterliket og lukket dermed litt mye.

Vi var litt for tidlige i starten ved Snekka og ble liggende lenge å logre på linja. Vi ble heldigvis ikke presset over og kom oss greit av gårde, selv om vi kanskje var litt langt nede på linja. Vinden var veldig variabel og det var tydelig at båtene litt lenger ute gikk bedre enn oss. Vi havnet derfor et stykke bak Virginia og Oceaneering på første leggen. Vinden var veldig skiftende, både i styrke og retning. Det gjorde det til en krevende seilas, i alle fall taktisk.

Vi fikk rundet merket ved Ramsvik og satt spinnaker. Settingen var god og vi fant et greit spor. Vi klarte derfor å ta igjen Virginia og Oceaneering. Ved Marøy merket vi at vinden dreide kraftig og så at den stod bedre lenger oppe. Vi valgte derfor å heise fokken og skjære opp i et bedre vindbelte. Vi var raskere enn Virginia og Oceaneering til å oppfatte situasjonen og tok forbi og ifra da vi kom i vinden først. Vi satte spinnakeren på nytt og kunne runde med god klaring bakover. Humøret steg om bord, og det ble taktikken til konkurrentene ble kommentert på følgende måte:
-"Hvorfor følger de ikke etter oss når de er så nærme?"
-"Det blir som å prøve å henge seg på Usain Bolt når han kommer løpende..."

På neste krysslegg hadde vi lært av de foregående og valgte å gå mot Marøy. Det ble noen rare vinddreininger og vi måtte gjøre noen slag. Oceaneering var heldigere med sin kurs og nærmet seg kraftig etter først å ha vært veldig akterutseilt. Vi rundet likevel toppmerket med grei margin bakover.

På siste lenselegg stilnet vinden igjen kraftig ved Marøy. Vi kom oss likevel greit gjennom og kunne ta målgang ved Snekka. Dessverre kom det litt mer og stabil vind og avstandene vi hadde opparbeidet oss bakover ble ikke så store som de hadde vært i tid i mål. Det gjorde at vi måtte nøye oss med en tredjeplass.

Uansett var det en nydelig dag på fjorden, med en veldig spennende og skiftende seilas. Håper på flere slike!

Taktiker: Christer
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Ragnar (sponsor)
Luke: Lars
Fordekk: Max, Gaute

Resultater

Frisk vind og lave forventninger

Ny onsdag og nye muligheter, ny skipper, nytt mannskap, nye roller, men fortsatt ingen nye seil. Uvanlig mange forfall fra den faste gjengen førte til at forventningene for en gangs skyld var ganske lave. At det var så frisk vind talte heller ikke til vår fordel, men vi gikk nå ut for å prøve oss.

På grunn av usedvanlig mye trafikk mot Hundvåg kom vi oss sent av gårde og fikk ikke tid til å teste mye før start, men vi nådde i alle fall starten inne ved Riska. Med dagens forutsetninger valgte vi en litt defensiv start og havnet litt i bakevja. Det ble litt prøving og feiling på kryssen, men vi fikk ikke den nødvendige farten og høyden på veien opp mot Ramsvik. Vi rundet derfor som tredje båt.

Vi valgte å holde spinnakeren under dekk med den vinden og de mannskapsforutsetningene vi hadde i dag. Vi gjorde i stedet et forsøk på skjæring med fokken. Det resulterte i grei fart, men omveien ble litt for stor og vi tapte en del til konkurrentene. Vi ble vitner til flere kreative spinnakernedtak, så det var nok greit å la den ligge for vår del i dag.

På kryssen mot Ramsvik igjen, slet vi fortsatt med farten og høyden til konkurrentene og var fortsatt tredje båt ved runding. Denne lensen valgte vi å seile rett på merket med spridde seil. Det var nok en bedre strategi, for vi tok nok litt innpå de andre båtene der.

Det var likevel ikke nok, og en god siste kryss var heller ikke nok til å avansere noe i feltet eller på resultatlista.

Vi stiller forhåpentligvis sterkere med gammelt mannskap og nye seil neste uke. Regner med at det blir mindre vind også da hvis vi endelig får på plass hardvindsseilene våre…

Skipper: Ragnar (sponsor)
Fokk: Jan Sverre, Gaute
Luke: Lars
Fordekk: Max, Kristian (gjest)

Vårskvulp

Lørdag var det duket for en vårlig helgeseilas og en fin tur på fjorden. Dessverre var ikke værgudene helt enige så det ble en sur og kald opplevelse.

En ny opplevelse for Jysla Løye var harestart, spesielt siden vi skulle være hare. Med en vinddreining like før start ble dette utfordrende nok. Uansett kom alle de andre seks båtene seg av gårde, og vi kunne sette kursen mot Langøyosen.

Vinden var litt av og på, og vi lå lenge og pinte for å stå opp neset uten å slå. Vi kom oss gjennom, men i etterpåklokskapens navn hadde vi nok spart litt på å ta et par slag og heller holde fart i båten. Rundt Klovningen stilnet vinden enda mer og konkurrentene nærmet seg bakfra. Ved Horge kom vinden plutselig tilbake og i løpet av 5 minutter gikk vinden fra 5 knop til 20 knop så vi fikk en frisk slør mot Lindøy. For å gjøre livet enda surere kom også regnet.

Etter å ha passert Lindøy og kommet inn i Gandsfjorden igjen fikk vi fart på skuta og var over 11 knop et par ganger før vi rundet Marøy og satte kurs for merket ved Riskaholmen. Her kunne vi endelig sette spinnaker. Det ble en spiss spinnakerlegg, og vi måtte ta ned før vi kom til Gandsflu.

Det ble en ny frisk kryss ut mot Teistholmene før vi endelig skulle gjøre løpet vårt med en lang spinnakerlegg fra Teistholmene til Mariero. Det så lenge bra ut, helt til vi var litt for sene med å jibbe og fikk en veldig spiss spinnakerlegg mot merket. Det endte med en broach og null styring med god fart rett mot land. Heldigvis gjenvant vi styringen og kunne falle av til vi hadde kontroll på seilene. Vi brukte noen minutter på å få kontroll på situasjonen og hadde drevet et stykke forbi merket før vi hadde fart på kryssen igjen. I tillegg var fokken surret en gang rundt forstaget så vi fikk ikke optimal trim på denne. Det gikk ikke lang tid før Fri Flyt var rett i hekken på oss.

Våte, kalde og leie innså vi nederlaget og byttet fokus til å komme oss i mål uten å ødelegge utstyr. Vi holdt akkurat unna for Fri Flyt og var i alle fall først i mål, selv om vi ble desidert sist av de 4 båtene som fullførte.

Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Luke: Dejan
Fordekk: Christer, Max

Liten nedtur

Ny onsdag og nye muligheter. Etter forrige uke kunne det bare gå èn vei, og det gjorde det dessverre.

Da det var frisk vind da vi gikk ut, valgte vi å sette et rev i storseilet. Det hjalp heller ikke at seilmakeren ikke klarte å holde leveransefristene han hadde lovet og at vi dermed ikke fikk testet den nye fireren som vi har bestilt.

Det ble en dårlig start på en veldig skjev startlinje, og vi satte kursen mot Riska og samme bane som forrige uke. Hadde jo håpet at dette var en lykkebane, men slet i fisen av de andre båtene. Ved Riska måtte vi dermed se både, Oceaneering og Virginia runde foran oss.

Vi fikk derimot utnyttet fordelen vår på lensen ned til Marøy og kunne runde som første båt, selv med litt rot på slutten av spinnakerleggen. Vi trodde vi skulle klare å holde på denne ledelsen, men Oceaneering hadde mer fart og høyde enn oss på kryssen i dag, og vi ble fort forbiseilt igjen.
Vi hadde planer om å utnytte lensen nok en gang, men klarte bare å seile oss opp i hekken på Oceaneering denne gang. På kryssen var vi nok en gang sjanseløse og måtte se Oceaneering i mål to minutter foran oss. I tillegg kom Fri Flyt litt for tett på oss bakfra og kunne innkassere seieren i R40-klassen samtidig som de henviste oss til en litt skuffende tredjeplass. Vi kommer sterkere tilbake på Vårskvulp på lørdag!