Overlegent!

Så var dessverre dagen for årets siste regatta for Jysla Løye kommet. Ni mann hadde lyst å få med seg begivenheten og være med å sørge for at også seieren i høstserien havnet hos Siddis Racing. Skipperen, som har gått glipp av siste del av høstsesongen, hadde også forlangt å få være med og hele seilasen ble dermed streamet live ut på eteren.

Vinden var lett og nordvestlig, og banen ble dermed Riska-Ramsvik. Etter en grei start, valgte vi / ble vi presset til å gå mot Lifjell. Her fikk vi med oss et løft og hadde mer vind opp mot merket enn båtene som valgte å gå langs Usken og Marøy. Ledelsen vår var derfor ganske stor allerede ved første runding. Stemningen om bord ble høyere og høyere, og fokuset på seilingen forsvant litt. Likevel fortsatte avstanden bakover å øke. Ved runding ved Riska hadde vi 5 minutter til Oceaneering, ved neste runding ved Ramsvik var avstanden oppe i 9 minutter. Da var det veldig lite vind rundt merket, og store avstander bakover så vi vurderte en avkorting.

Heldigvis gikk vi videre, for vinden stod bedre lenger ute i fjorden, selv om den var litt skiftende i retning. Vår selverklærte landkrabbe på brasen hadde mer enn nok med å holde følge med den skiftende vinden og maset fra både skipper og spinnakertrimmer.

Da vi kom til Riska diskuterte vi lenge om vi skulle korte av eller ikke, men på grunn av den varierende vinden og de store avstandene bakover, samt at mørket seg på, valgte vi avkorting. To minutter etterpå kom det selvfølgelig mer vind, og avkortingen virket unødvendig.

Den store spenningen i dagens regatta uteble, selv om de andre båtene tok innpå da de kom bakfra med mer vind enn vi hadde hatt på siste legg. Sammenlagtseieren var sikret før start da Yanix dessverre ikke kunne stille til start i dag. Vi hadde sett frem til en tett duell om seieren.

Høstsesongen har vært fantastisk på alle måter, med nydelig shortsvær i samtlige regattaer, og flott og variert seiling med strålende resultater. Takk til alle konkurrenter for mange gode fighter på fjorden! Takk også til alle som har fulgt oss gjennom sesongen!

Til slutt må vi få rette en stor takk til Deep Sea Mooring som berget budsjettet vårt da de andre sponsorene trakk seg ut foran sesongen!

Taktiker: Thorjan
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Mats (DSM), Andrè (DSM)
Fordekk: Max, Gaute

Resultater
Sammenlagt

Og vi går live fra siste onsdagsregatta

Jysla Løye utvikler seg stadig på teknologifronten. Onsdag sendte vi også levende bilder direkte fra onsdagsregattaen. Streamen kan gjenoppleves fra linken nedenfor.

Link: http://ustream.tv/channel/siddis-racing

Lureseilas

Ny onsdag og ny mulighet til å forlenge seiersrekken. Finværet var fortsatt på plass, men det var tynt i mannskapsrekkene. Lenge var vi fem, så ble vi seks, så rasket vi med oss en skipper som stod og vinket på en brygge i Breivik. Åttendemann prøvde å komme etter i motorbåt, men slapp aldri om bord og ble fotograg i følgebåt i stedet. Vinden var lett, så det burde være nok mannskap til å håndtere skuta, taktiker har vi jo ikke bruk for lenger uansett, så lenge vi stoler på flaksen. Båten var ikke overlatt til flaksen, nyslippet, nyvasket og nytrimmet klar for lettvindsregatta.

Vinden var veldig ustabil i starten, og gjorde det ikke lett for startbåten med tanke på banevalg. Etter hektisk telefonaktivitet i regattaledelsen falt valget på Gandsflu-Boganes siden det så ut som det var mer vind der enn Snekka-Ramsvik som var det mest naturlige valget basert på vindretningen.

En god halvtime forsinket kom vi endelig i gang. Med slørevind var det ikke så nøye hvor på linja man startet, men vi prioriterte fart i båten og speidet etter vindbeltene nedover fjorden. Dette klarte vi bedre enn konkurrentene og gled ifra stort sett hele veien.

Ved Boganes ble det enda stillere og vi diskuterte frem og tilbake om vi skulle ta avkortning. Det er litt surt å bare få seile en god halvtime, men vinden var avtagende, så vi valgte heldigvis å avkorte. Litt senere var det dødt i hele fjorden. Avstanden bakover holdt til ny seier med god margin, og vi står dermed med fire strake seire hvis vi tar med Skudeseilasen. Gratulerer også til fordekket som hadde en feilfri seilas!

Takk til Stavanger Båtverksted for hjelp med slipping!

Mannskap:
Skipper: ”Børre” (ute på prøve)
Fokk: Jan Sverre, Lars
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Runar (gjest)
Fotograf/følgebåt: Thorjan

Sammenlagt

Stavanger Big Boat

Helgen 13.-14. september arrangerte Stavanger Seilforening baneseilaser på Åmøyfjorden. Dessverre klarte vi ikke å stille nok mannskap på Jysla Løye for anledningen. Det ble likevel seiling på et par av teamets seilere, da den eneste andre ”Racing-båten” i Stavanger trengte mannskap. Resultatene ble dessverre ikke helt etter ambisjonene, men vi hadde to flotte dager med seiling i høstsola. Det ble et flott arrangement, og vi håper Stavanger Big Boat kommer på terminlista også neste år selv om deltakelsen i år var litt laber.

Takk til Leif Arild, Hans Martin og mannskapet deres på Promineo Racing for at vi fikk være med!

Utleide seilkonsulenter: Jan Sverre og Dejan

Hat-trick

Nok en nydelig dag på fjorden og det stilte ti ”jysla løgne” menn om bord til shorts-seilas i september(!).

Med vind fra nord-nord-vest ble banevalget Riska-Marøy. Vi ble litt skviset i starten, og hadde ikke den farten i båten vi ønsket i det startskuddet gikk. Vi kom likevel greit ut, men slet med å holde Oceaneering på kryssen. Vi rundet Marøy som andre båt, men hadde en god runding og jibb og var kjapt oppe på siden av Oceaneering, selv om fordekket hadde lagt skjøtet i bommen i stedet for brasen.

Ved runding på bunnmerket hadde vi nærmere 2 minutter på Oceaneering. Vi holdt avstanden opp til toppmerket og rundet alene.

På lensen ble avstanden bare større og større, og når vinden døde ut måtte vi ta avkorting ved Riska og ligge leeeeenge å vente på resten av feltet. Det var en deilig kveld på fjorden, og vi hadde nok proviant, så stemningen var upåklagelig. Sponsoren og gjestene hans var strålende fornøyde, og overbeviste om at det var de som bringte lykke og sørget for at hat-tricket med tre strake seire ble fullført! Taktikken med å stole på flaksen har også vist seg å være en suksess.

Skipper: Ole Jacob
Taktikk: Thorjan, Mats (DSM)
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Christer, Morten (DSM-gjest)
Luke: Dejan
Fordekk: Gaute, Kevin (DSM-gjest)

Fire mil og en pølse

Søndag gikk Skudeseilasen av stabelen. Etter frisk vind på denne seilasen de siste årene, var det i år mest spennende om det ville være nok vind til at vi kunne komme oss rundt. For anledningen var det også hentet inn forsterkninger fra nordsiden av fjorden.

Det ble spinnakerstart utenfor Breivik. Vi var ikke helt på linja da starten gikk, men vi var tidlig oppe med spinnakeren og fikk tidlig fart i skuta. Vi kunne skjære opp mot Langøyosen, og la konkurrentene godt bak oss fra start. Vi diskuterte om vi kunne klare å stå med spinnakeren helt til Lundsneset, men vi bestemte oss for å prøve. Pga. den lette vinden gikk dette greit. Dessverre følte vi ikke vi hadde fått den avstanden vi ønsket til konkurrentene med spinnakeren.

Ved Lundsneset måtte vi ta ned og fikk en skarp slør opp til Tungenes. Her roet vinden seg litt igjen, men vi kom oss rundt med god klaring til konkurrentene. Skipperen benyttet anledningen til å servere pølser fra termos til hele mannskapet. God stemning!

Vinden tok seg litt opp og vi hadde grei kurs og fart mot Haaboen, med kun fire mil til merket. Litt senere, fortsatt med fire mil til merket, dreide vinden på vest, og vi måtte krysse det siste stykket. Pga. dreiningen måtte vi også utsette spinnakerheisingen litt lenger enn vi hadde tenkt. Etter hvert ble det mye strømsjø og ikke nok vind til å holde seilene stabile. Magen til den ene fokkeslasken husket tilbake til sist gang han var rundt Kvitsøy, og bestemte seg for å gjøre nytt opprør, men krabbene der ute er nok fortsatt sultne.

Magen til den andre fokkeslasken sa derimot ifra at det var på tide med mat, og han kunne ikke være dårligere enn skipperen. Litt senere kunne lukten av nystekte Kanuttapølser bre seg over fjorden. Dessverre var nok konkurrentene litt for langt bak til å kjenne lukten. Sjøen ble roligere, og vi fikk mer stabilt drag i seilene. Etter jibben på vestsiden av Kvitsøy fikk vi god skjæring mot Sveinane hvor regattaansvarlig hadde bestemt seg for å ta målgang pga. usikre vindforhold for resten av dagen. Den foreløpige resultatlisten sier at det ble seier, og teamet opprettholder dermed den gode statistikken for denne seilasen.

Uansett var det en strålende tur på fjorden, og vi kunne gjerne seilt noen timer til for vår del, men har forståelse for at det er mindre båter som kunne fått en lang kveld om seilasen ble lenger.

Storseil: Haakon (gjest)
Fokkeslasker: Lars, Jan Sverre
Fordekk: Christer, Thorjan

Haaboen i sikte

Vi nærmer oss Haaboen i lett vind på kryss. Ser bare to båter bak oss som har rundet Tungenes.

Endelig seier igjen!

Skuta var tilbake til hjemmehavnen i Galeivågen, og et fulltallig mannskap, minus en skipper i Angola, kunne mønstre på for nok en shorts-seilas på fjorden. Etter forrige ukes taktiske blunder, ble taktikeren plassert bak rattet hvor han ikke kunne gjøre så mye skade.

En lett bris fra sør medførte at banevalget falt på Gandsflu-Boganes. Dette er en bane hvor vi har en fordel siden det er like mye lens som kryss. Optimismen var derfor enda større enn normalt før start.

Etter en tett start hvor alle ville starte ved Gandsflu, kom vi etter hvert fri og fikk slått oss over mot Hillevåg hvor vi vurderte at vinden stod sterkest. Stemningen hos Oceaneering var høy da de krysset foran oss. Taktikken vår slo imidlertid til, og etter noen slag lå vi først i feltet, selv om Oceaneering burde ha fordel av genoaen sin i den lette vinden. Vi rundet derfor som første båt og var fast bestemt på å gjøre en strøken spinnakerheising. Fordekket klarte selvfølgelig å rote til dette ved å heise den gjennom rekka. Det ble heldigvis oppdaget før den var helt oppe, og ble korrigert før tapet ble for stort.

Lensen ble vanskelig, og vi seilte ikke fra de nærmeste konkurrentene slik vi trodde vi skulle gjøre, men feltet lenger bak ble distansert ganske kraftig. Vinden roet seg noe, så kryssen tilbake til Boganes ble en lureseilas hvor det gjaldt å finne de riktige vindbeltene.  Det klarte vi i stor grad, bortsett fra et par dårlige slag på slutten. Vi begynte å diskutere om vi skulle korte av, siden bakre del av feltet begynte å bli laaangt etter, men siden været var så nydelig ville vi seile så lenge som mulig.

Vinden dreide mer på vest, og siste lensen ble veldig skarp. Vi fikk derfor overraskende god fart i den lette vinden og dro fra konkurrentene. Stemningen om bord nådde nye høyder, og vi kunne gå i mål til en klar seier. For en gangs skyld var det også bare kos å ligge å vente på resten av feltet, selv om siste båt kom i mål 36 minutter etter oss.