Tung dag for taktikeren

Selv med travle ONS-dager var det tid til regatta. Strålende solskinn og lite vind så ut til å bli dagens tema, men vinden kom akkurat tidsnok til at alt lå til rette for en perfekt dag på fjorden. Taktikeren hadde derimot ikke fått dette med seg, og valgte å legge shortsen igjen hjemme.

Med vestlig vind var det start ved Snekka, og alle båtene ville ligge ved styrbord merke. Vi kom dårlig ut av den knivingen, og måtte gå en ekstra runde og komme ut bak i fisen av de andre båtene. Vi fant heller ikke riktig trim og ble fraseilt på alle kanter, før vi etter hvert fant et godt spor og satte fart mot Mariero. Om taktikeren hadde et aldri så lite heteslag vites ikke, men det var i alle fall ikke dit vi skulle. De fleste andre båtene gikk mot Ramsvik og vi måtte konstatere at vi hadde seilt noen hundre meter for langt og sløre ned mot merket hvor de første båtene rundet laaaangt foran oss. Ambisjonene ble justert til å unngå sisteplassen, og skipperen trøstet seg med at vi slapp å klokke og kunne komme oss kjappere på byen for å drukne sorgene.

Det ble tydeligvis mye å holde styr på for taktikeren med både banevalg og fordekksoppgaver, så da vi rundet toppmerket hadde vi rigget spinnakeren på feil side og måtte jibbe oss nordover med en gang for å kunne heise. Taktikeren mente at dette bare var en del av taktikken, selv om vi seilte motsatt av alle andre og bort fra merket. Vi fikk opp spinnakeren og fikk jibbet tilbake. Da ble det endelig litt gang på sakene og vi begynte å ta innpå båtene foran. Taktikeren begynte å bli fornøyd med ”valgene” sine, uten at han gjenvant så mye tillit.

Etter en liten diskusjon om hvor langt tre båtlengder er, kunne vi runde bunnmerket like i hekken på Yanix og Virginia, som for spenningens skyld valgte å runde motsatte veier.

På kryssen begynte vi endelig å få god fart i båten, og dro fra konkurrentene. Og selv om vi tapte noe på et dårlig veivalg mot slutten av leggen kunne vi runde først i ensom majestet. Etter suksessen med å gå mot Marøy på forrige lens, valgte vi å gå nordover også denne gangen. Vi trodde de andre hadde fått med seg fordelen som lå i denne banehalvdelen, men Yanix valgte likevel å gå ned mot Usken og vi kunne dra enda mer fra. Avstanden ble så stor at noen faktisk begynte å få tro på seier. Det var vi derimot aldri i nærheten av, men en andreplass må være godkjent med en så dårlig start og et så dårlig ”banevalg”.

Etter seilasen endte noen av oss på ”Røde sjøhus” for middag, øl og konsert med CC Cowboys. Skipperen har lovet at han skal fikse en slik avslutning etter hver regatta fremover. Resten av mannskapet lagde ablegøyer og skapte litt PR for sponsoren i Vågen. Ryktene sier også at taktikeren etter å ha overtatt ansvaret for skuta fant veien tilbake til havna på Engøy. Han ønsker seg kart og kompass og en oversikt over signalflaggene til jul…

Mannskap
På villspor: Ole Jacob
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Kalle (gjest)
Fordekk: Max

Stavangerseilasen

Lørdag 23. august var det igjen duket for Stavangerseilasen. Som vanlig hadde vi også i år invitert noen utvalgte familiemedlemmer ombord for å se hva gutta driver på med hver onsdag. Og som vanlig var det også gunderstart som betyr at vi starter til slutt, nærmere bestemt 20 minutt og 14 sekund etter første båt og eneste mål er å ta igjen så mange som mulig før mållinjen.

Det var ganske rolig i minuttene før start men vi ble nok litt lurte av forholdene innerst i vågen for når vi kom oss forbi cruisebåten ble det straks friskere vind i spinnakeren og vi kunne sette kurs mot merket. Vinden var ganske kastete og det var noen skeptiske sjeler ombord da vi gikk forbi Ulsnes. Vindkastene fortsatte utover i Åmøyfjorden og siden vi så flere båter som slet lengre fremme bestemte vi oss for å gå lavere i banen og heller gå med fokka mot merket. Planen virket og vi tok igjen de første par båtene ved første runding som i år var barbord.

Her ute var vinden blitt mer stabil og siden vi nå hadde den mye rommere heiste vi igjen spinnakeren og fikk god fart i skuta. Oceaneering passerte vi fort og vi tok også innpå Fri flyt. Nede ved Storholmen planla vi å bruke god tid på nedtaket siden det forrige tok noe lang tid, men denne gangen var det nede på noen sekunder og vi hadde for god tid inn på merket som betydde en runde kjeft fra skipperen.

Rundingen gikk fint og vi satte igjen fart mot merket ved Persholmen. Vi var heldige med kursene vi satt og snek oss forbi flere båter, mens Oceaneering tok innpå igjen og var hakk i hel ved runding. Ned mot Ulsnes forsvant mye av vinden og vi gikk over i luremodus. Dette fungerte fint og vi kunne igjen passere et par tyngre turbåter mens vi dro i fra Oceaneering igjen. Nytt i år var også at vi gikk øst av Tjuvholmen og Majoren men nå hadde vi det ganske gøy ombord siden vi gled fint på gammel vind.

Etter runding av Majoren derimot, fikk vi et vindskifte som gjorde at vi måtte gå mot Konserthuset for å klare å stå mållinjen, men ute bak Tjuvholmen døde vinden nesten helt ut og vi måtte desverre se Oceaneering treffe et vindbelte som førte de noen sekunder før oss over mållinjen. Det endte opp med at både Promineo, Yanix og Oceaneering slo oss i bedriftsklassen og vi fikk en litt skuffende 4. plass. Men alt i alt var det en kjekk seilas og vi stiller også neste år!

Skipper: Ole Jacob
Storseil: Lars, Marianne (gjest)
Fokk/spinnaker: Christer, Karen (gjest), Birger (gjest)
Luke: Thorjan
Fordekk: Max, Eveline (gjest)

Kaosseilas...

…men god fart på lensen
Skjermbilde 2014-08-20 kl. 22.31.21
Det startet med at kommunikasjonssvikt førte til at enkelte av mannskapet møtte opp i feil havn. Det ble dermed sen avgang og bånn gass mot start. Vinden var ikke avskrekkende, og det var meldt at den skulle roe seg enda mer, så i optimismen ble storseilet heist uten rev og medium-fokka lagt på dekk.

Rundt startområdet ved Riska var det plutselig 25 knops vind, og vi begynte å planlegge et rev, men fant fort ut at vi ikke hadde tid til det. Det ble derimot en hektisk start som vi kom noenlunde greit ut av. Vi var imidlertid ikke kommet langt av gårde før storseilet ville ned. Det viste seg at clutchen ikke låste skikkelig pga. en våtserviett hadde kommet seg inn i mekanikken. Snakker vi sabotasje? Storseilet ble heist igjen og låst på vinsjen. Det gikk greit helt til vi fant ut at vi manglet en vinsj for spinnakerkjøring. På lensen var det imidlertid litt roligere og vi fikk ordnet en annen løsning for feste av storseilfallet.

Spinnakeren kom greit opp og vi kunne begynne å ta inn det tapte. Etter at vi jibbet ved Lifjell satte vi på turboen. De andre båtene slet med å holde farten vår da vi passerte 14 knop, og vi tok også igjen Oceaneering. Spinnakerseiling i frisk vind er blitt mye morsommere etter all treningen vi fikk på Færderseilasen.

Nedtaket og rundingen gikk greit, selv om franskmannen prøvde seg på et C-moment i jibben og ble liggende å sprelle i cockpiten. På kryssen opp mot Ramsvik igjen slet vi veldig med trimmen og båtfarten så Oceaneering kom forbi igjen. Vi rundet toppmerket like i hekken på dem og var kjappere opp med spinnakeren og kom oss forbi, selv om fordekksgasten klarte å vikle seg inn i spinnakeren og nesten ble med opp. Vi valgte å gå lenge sør enn Oceaneering og fant et belte med mindre vind så de gikk ifra igjen. Da vi endelig fant vind passerte vi 12 knop igjen, men manglet litt av trykket for å komme opp i plan og 14 knop igjen. Vi tok likevel igjen Oceaneering og skulle jibbe oss forbi dem. Det gikk ikke helt etter planen og vi broachet i jibben. Brasen løsnet også fra bommen, så vi måtte fullføre spinnakerleggen med manuell bras. Kaotisk heising og nedtak, men vi kom oss rundt merket.

Vi knivet med Oceaneering på siste kryssleggen også, men måtte se oss slått med noen få sekunder på mållinja. Uansett holdt det ikke til noe toppresultat med alle problemene underveis.

Taktiker: Ole Jacob
Storseil: Jean-Pierre
Fokk/spinnaker: Jan Sverre, Lars
Fordekk: Christer, Gaute

Link til resultater

Bunkers og pizza

Stopp i Bekjarvik for bunkers og pizza før kursen settes sørover igjen!

DSM mønstrer av

DSM gutta mønstrer av etter 3 veldig bra seiledager i Bergen. Fra å mønstre på med lite kunnskaper om seiling var det nå en mye mer selvsikker gjeng som mønstret av. De har lært masse om seiling og mange nye uttrykk de helt klart kommer til å brilliere med på mandag morgen på DSM kontoret og blant venner og kjente!

Vi takker så mye for turen og forventer å se dem snart ombord igjen!

Nå har båten satt kursen sørover mot Stavanger igjen.

I mål

I mål klokken 15 som suverent første båt,  men vi hadde 3 store med oss helt fremme i feltet så det holder ikke helt inn i dag heller. Det blir spennende å se om vi klarer en 4. plass.

Dagen har vært krevende med alle vindforhold og mye god taktikk! Sol og regn har vi også hatt!

Klar for regatta igjen

Da er det klart for regattastart igjen etter en interessant morgen om bord etter kveldens strabaser!

Taktikeren i full fokus og bruker "ring en venn"- kortet før start. Dagen lover lett vestlig vind og sol så dette kan bli kanonbra.

Første båt ved runding

Første båt ved runding tidligere i dag så slik ut!

Beste plass i havna som vanlig

Etter en utfordrende seilas hvor vi lå klart i tet helt fra start så endte vi på 9 plass av 16 båter korrigert så nå er det bare å starte festen!!!

Klar for regatta!

Etter en tung start på morgenen med vasking og rydding av båt er nå gjengen klare for regatta. Jørund, Jørgen og Stian fra DSM er mønstret på for å styrke Siddis laget i Bergen! Også Thomas er klar for comeback så motivasjonen og ambisjonene er som vanlig på topp.

Utfordringen nå er å finne ut hvor vi skal seile!

Følg oss på Marine Traffic

Fint skal det være!

Taktikeren er kommet ombord. Kongen bruker sjallupen, mens vår taktiker velger fly og stiller i nystrøket skjorte for anledningen.

Nå har vi satt kursen for Brattholmen hvor vi skal hente DSM gjengen. Det blåser 17-19 knop så det kan bli en interessant dag på fjorden.

Første etappe

Først ankerdram (pils) åpnet! Jysla Løye vel fortøyd i Bekkjarvik havn blant skuelystne seilskuter og campingvognbåter! Nyter Sol og Sommer på bakdekket!!

Kjølevannsproblemer

Litt for spennende!!! Midt i nyleia ble det bråstopp med kjølevannslekkasje på motoren. Gode råd ble fort veldig vedifulle, og etter iherdig innsats fra et meget motivert mannskap ble lekkasjen fikset med "gaffatape og strips" i kjent stil for Siddis Racing. Ca 10 meter fra å drive på land startet jernkverna igjen og kursen kunne på ny settes nordover!

På vei nordover igjen

Jysla Løye gikk fra Engøy med kurs for Bergen og Askøy Rundt i morgentimene kl 0800 (sharp). Skipperen stilte opp hele manskapet for en briefing og irettesettelse før avgang, men for en gang skyld så var alle ombord veldig enige med han så det lover en god tur!

Det blåser 7-8 knop fra nord, så litt in på styrbord baug. Planen er å rekke over sletta før vinden snur på nordvest og øker i ettermiddag.

Hvem kan segla forutan ror?

En god gjeng mønstret på Jysla Løye som for anledningen var vasket ren av en ivrig skipper. Det var duket for Gandsflu - Boganesbanen i passelig vind og fint vær.

Den vanlige startbåten var byttet ut i en gummibåt som la merket nordøst av Gandsflu som gav en mulig kinkig styrbord fordel på fast merke. To minutter før start kom det en regnbyge av dimensjoner og vi måtte skalke luker og pakke oss inn, men starten gikk fint. Vi gikk mot Lifjell siden det så ut som det låg til rette for et vindskifte der oppe som ville gi oss en fin fordel mot merket. På vei oppover kom aldri vindskiftet og vi måtte sløre ned mot merket sammen med store deler av feltet. Noen båter gikk lavere i banen fra start og tjente godt på det, så vi rundet vel som båt nr 3.

Siden banen var veldig skeiv ønsket vi å gå opp mot Lilandet for å ha mer høyde før vi satte spinnakeren. Dette såg i grunnen ganske lurt ut en stund i forhold til feks Oceaneering som kom veldig lavt i banen. Vinden kastet og vi kjørte helt på grensen oppover mot Gandsflu. Omtrent halvveis mistet vi plutselig roret og vi måtte ta ned i en fart å ta en kikk. Vi fant fort feilen, en sjakkel som holder utvekslingen på plass var løsnet og vi hadde kun ror en vei. Vi fikk improvisert en løsning og heist seil igjen, men hadde nå tapt mye på de andre som av en eller annen grunn ikke ventet på oss.

Etter en tett runding gikk vi denne gangen rettere mot merket og hadde god fart i båten med et stikk i skjøtet. Vi rundet fint og satte spinnakeren ganske tidlig denne gang. Vi fikk virkelig dampen opp og humøret var på topp når vi klarte å parkere Rainbow i le og nesten ta igjen Eureka også. For en gang skyld fikk også noen andre båter trene på å sette mållinjen og det så ut som Team Oceaneering koste seg med det!

Storseil: Jean Pierre
Fokk/spinnaker: Lars, Kalle (gjest)
Fordekk: Gaute, Max
Taktiker: Ole Jacob

Berserk

Kansellering

Pga stormvarsel er dagens regatta desverre kansellert... Godt det er jazz her i tillegg!

God nummer 2

Vi gjorde det meste riktig i dagens regatta, men Oceaneering gikk desverre i mål et lite minutt før oss. Vi skylder på for lite forseil og tar en ankerdram istedet!

Rica Maritim Seilasen

Starten av årets jazzregatta er gått, vi er selvsagt der vi skal være; først i feltet!

Endelig i gang igjen!

Etter en nydelig sommer var det endelig tid for regatta igjen. Det var også meldt nydelig vær og lurevind i dag og det stemte godt. Skipperen tok skuta på land for rengjøring på formiddagen så alt lå til rette for å sette standarden på feltet.

Vi var tidlig på plass i gandsfjorden, men båtene lå spredd rundt og det var ikke lett å vite hvilken bane vi skulle seile siden ingen stemte godt med vindretningen. Vi fant startbåten i kikkerten ved Snekka og satte fart oppover mot merket. Det er nok flere som lurte siden startbåten måtte ta en liten tur mot Marøy for å lokke resten av båtene opp. Starten ble litt utsatt for at alle skulle rekke frem i tide.

Noen minutter før start løyet vinden og det ble en rotete start men vi kom oss fint ut sammen med Kylie og Yanix, mens resten lå å duppet ved startlinjen. Vi så raskt at Yanix hadde god fart i dag og de klarte å lage litt avstand til oss mot runding Mariero. Mens Yanix heiste spinnakeren på feil side satte vi kursen rett mot Snekka igjen og fikk opp dampen. Vinden dreide en del og det ble sylskarpt etter Marøy før vinden igjen løyet og snudde. Vi måtte dermed ta ned spinnakeren igjen og krysse mot merket. Vinden gikk noen runder rundt seg selv og vi endte opp med noe som lignet 180 graders slag. Yanix snek seg igjen forbi og rundet litt før oss.

Da var det bare å heise ballongen igjen og denne gang gjorde vi noe riktig for vi fikk god fart i båten. Både vi og båtene som kom mot oss lenset og vi timet vindskiftet godt og hadde en bedre plassering i banen enn Yanix. Plutselig tok vinden seg opp og vi gikk som et tog mot Mariero i 7.5 knop med 6 knops vind på instrumentene. Etter litt diskusjon endte vi opp med å korte av på Mariero et par minutt før Yanix som gjorde en veldig god seilas.

Skipper: Stein Egil
Storseil: Thorjan, Jakob (gjest)
Fokk/spinnaker: Lars, Kalle (gjest), Frank (gjest)