Tredje forsøk på Riska - Ramsvik

Det var ikke meldt rare vinden så vi satt avgårde litt short på mannskap mot Riska for tredje gang på rad på samme bane. Etter en oppgradering av instrument-software gikk en del fokus på å endelig få teste det fancy startsystemet. Såpass mye fokus at vi var et halvminutt fra linjen da starten gikk, men det var heldigvis de andre også.Veivalget ble diskutert nøye før start fordi det var
Read More....

Kort seilas i nye jakker

Med sommerlig temperatur, lett vind og nye jakker, lå alt til rette for en fin dag på fjorden. Vinden blåste fra nordvest så banevalget falt på Riska-Ramsvik.Starten gikk greit, men på kryssen ble vi presset til å seile langs Lifjell. Uansett fikk vi ikke farten vi ønsket og var en stund fjerde båt i feltet. Vi rundet som tredje båt, men hadde en god setting og jibb og tok opp jakten på

Ny sesong, ny sponsor, ny folie, nye muligheter...

Etter en hektisk uke med mye aktivitet for å bli klar til sesongen, og selv med et par unødvendige ekstrajobber før avgang (av med forstaget pga. kreativ fortøyning, mann i masten for å hente et fall), ble vi klare til regattastart.Det var mye vind, så heldigvis var det 9 mann som mønstret på for å endelig få praktisere alt de hadde trent på i vinter. Flere klagde også på at seilklærne

Årets siste onsdagsregatta

Etter en sesong med mange dager med mye eller lite vind, var det fint å avslutte med en i passe vind. Selv om vinden var fra alle kanter en stund før start, ble det en fin regatta mellom Snekka og Ramsvik.Etter mye diskusjon frem og tilbake før start, ble vi enige om å prøve oss på babord merke da dette så ut til å ha en liten fordel. Det var også et par andre båter som hadde funnet ut det

Ny fin seilas

Heldigvis var det mer vind enn forrige onsdag og for en gangs skyld var vi nok mannskap og vel så det. Med en vindmåler som gikk litt amok på vei ut, ble vi skremte av 20 knops vind før vi fant ut at vi måtte holde oss til den gamle teknologien.Starten var ved Gandsflu og vi var tidlig ute og hadde tid til flere slag, og til og med spinnakerseiling og jibbing, for å trene det nye mannskapet.Vi
Read More....

Fin dag på fjorden i lite vind

Med sommeren tilbake i Stavanger og 25 grader på fjorden, var det bare vinden som manglet i forhold til dagens onsdagsregatta. Retningen på den vinden som var indikerte start på Mariero.Etter en lengre utsettelse ble R-klassene sendt av gårde først, men det kom litt brått på de fleste og vi kom akkurat for sent til start og havnet i fisen til Oceaneering som snek seg forbi oss. Vi startet jakten

Onsdagsseilas i lett vind

Etter flere friske seilaser var det nok en gang på tide med en lettvindsseilas. Med start inne i vika ved Mariero var det lite håp om vind, men det var nok vind til å få av gårde startene og vi satte kurs for Gandsflu. Enkelte båter ville ha avkortning her, men heldigvis gjorde Oceaneering som lå først den rette beslutningen om å seile videre. Vi er tross alt på fjorden for å seile litt

Sist onsdag

Beklager manglende blogginnlegg fra forrige onsdag...Resultatmessig ble det dårlig, selv om vi så 14-tallet på loggen på lensen. Dagens høydepunkt var likevel på hjemveien da vi fikk besøk av en nise som likte å leke rundt bauen helt til vi hadde fortøyd i båsen.Mannskap:Skipper: Stein EgilStorseil: Jean-PierreFokk/spinnaker: Jan Sverre, GauteLuke: Ole Jacob (!)Fordekk: Max, JoelleResultater

Tilbake på hjemmebane

Etter en uke i Bergen var Jysla Løye tilbake på banen i Gandsfjorden. Det ble en frisk seilas i til tider over 20 knops vind.Før start var det diskusjon om vi skulle sette et rev eller ikke, men vi landet på å sette det. Etter at vi hadde satt det økte vinden enda mer, så det viste seg å være en god beslutning. Vi kom oss greit ut i starten ved Gandsflu og kunne sette kurs for Boganes. Vi

Tilbake på toppen!

Etter en veldig kort sommerpause for vår del, var det plutselig igang med høstserien. Litt for kort pause for enkelte, for vi klarte bare å stable halve teamet på beina for seilas. Med frisk vind var det en ekstra utfordring, men med rev. i storseilet tok vi den på strak arm.Etter en litt kaotisk start hvor en båt presset seg inn på linja uten rett til veien, havnet vi litt i fisen. Vi fikk

Våren siste onsdagsregatta

Plutselig var dagen for vårens siste onsdagsregatta kommet. Vinden var friskere enn meldt, så det var stor diskusjon før start om riggtrim og seil. Heldigvis hadde vi 9 tjukkaser på rekka til å motvirke noe av kreftene, men vi valgte likevel å sette et rev i storseilet og seile med 4-er fokken.Vi kom greit ut i starten og valgte å gå tidlig mot Hillevågsiden. Da vi møtte de andre båtene

Jysla lure-seilas

Lite mannskap og lite vind var heldigvis en god match for nok en onsdagsseilas. Den lille vinden som var klarte ikke å bestemme seg hvor den skulle komme fra og etter mye frem og tilbake med båter og bøyer ble det endelig start, rundt 40 minutter etter skjema. Banen ble lagt fra Gandsflu til Boganes.Det så ut til å være litt skjev bane, og vi satset på en start ved babord merke. Vi kom oss ikke

Ny fin kveld i Gandsfjorden

Nok en gang var det shortstemperatur og fine forhold for Onsdagsregatta. Ikke uventet var det nordvestlig vind og Riska-Ramsvik som var banevalget.Vi kom ut i andre rekke, men ble klemt mellom to båter og måtte slå oss bort tidlig. Zorro gikk mot Lifjell og fikk et løft der, mens vi gikk mot Usken. Da vi møttes midt i fjorden igjen, var vi litt bakpå.Traff bedre på lensen, spesielt på slutten,

Dressed for success...

Ny onsdag, og selv om værgudene viste seg fra en annen side enn meteorologene hadde lovet tidligere i uken, var stemningen god. Etter at langbuksene var kommet på, for de som hadde valgmuligheten, satte vi kurs for start.Vi var ute i god tid og med en startbåt som var det motsatte ble det en del venting inne ved Riska. Likevel brukte vi ikke tiden til å tune inn båten. Vi slet dermed med å få

Nydelig dag på fjorden

Nok en gang var det på tide med onsdagsregatta. Flere av de faste hadde meldt forfall, og Siddis Racing måtte hente inn eksterne krefter fra sponsorer og hjelpere for å fylle opp laget. Likevel var vi 9 mann som forlot havnen med retning for start ved Riska.Det var sol, shorts, fin bris og som vanlig god stemning før start. Starten var derimot ikke like fin som været. En litt tidlig tur opp på

Onsdagsregatta på autopilot

Etter en lang helg med diverse feiringer, var det igjen på tide med onsdagsregatta. Nok en gang stilte vi mannsterke, og ambisjonene var som vanlig på topp. Det var lite vind i havna, og med forrige onsdagsregatta friskt i minne, valgte vi å beholde lettvindsinnstillingene på riggen, og lempe all ekstra vekt på land.Ute i fjorden kom det imidlertid mer vind enn antatt, og vi angret litt på setupen.

Lite vind og stor seier

Det var meldt lite vind så det ble skrudd ivrig på riggen før avgang. Da vi kom utpå var vinden friskere enn antatt, så vi ble enige om medium-fokka. Like før start døde imidlertid vinden helt og det ble et hektisk seilskift til lettvindsfokka. Starten ble veldig kaotisk da ingen av båtene kom seg bort fra startområdet. Vi brukte rundt 5 minutter før vi passerte startlinja, men det var ikke

Endelig sesongstart

-men det gikk ikke helt etter planen...Etter en lang og kald vinter var det endelig på tide å børste støvet av seilklærne og rote frem seilerskoene fra bakerst i boden. 8 av Siddis Racings harde kjerne mønstret på, og var enige om at kun seier var godt nok. Dessverre er realitet og ambisjoner ikke alltid samsvarende.Vinden ble litt friskere enn værvarselet tilsa, så heldigvis hadde vi klart

Sesongavslutning med stil!

Av diverse årsaker valgte halve mannskapet, deriblant taktikeren, å være igjen hjemme under dagens seilas. I den lette vinden skulle det vise seg å være en god taktikk å vektoptimalisere.Med vind fra sørøst seilte vi Snekka-Mariero. Vi kom oss godt ut i starten og valgte tidlig å gå ut i fjorden for å møte vinden. Ved Marøy fikk vi litt trafikktrøbbel med Expressene, men etter at de var

Frisk onsdagsregatta

Etter en høst med mye slitasje på mannskap og utstyr, er vi endelig tilbake på nett...1 rusten skipper, 3 topptrente seilere, 2 delvise seilere og 1 fersk sponsorseiler skulle forsvare Siddis Racings ære på fjorden. Skipperen hadde mest lyst å sette riggen til lettvindsforhold, men etter en sjekk av værmeldingene ble vi enige om å beholde den i base. Da vi kom utpå fant vi ut at vi kanskje

Storseilfallet

Det var meldt mye vind denne onsdagen. Meldingene varierte mellom 20 og 30 knop så det ble litt diskusjon på forhånd om det var fornuftig å gå ut siden vi også var litt tynne i rekkene. Det ble bestemt oppmøte i båten kl. 17 og ta avgjørelsen derfra. I Galeivågen skinte sola fra knallblå himmel så det var bare å stramme opp riggen og komme seg ut.Vi satte rev i storseilet og gjorde klar

Endelig igang igjen

Etter en lang sommer uten onsdagsseiling, var vi endelig igang igjen. Noen sene forfall førte til et noe redusert mannskap, men i lett vind skulle ikke det by på noen store problemer.Største bekymringene før avgang var Lars som hadde glemt matpakken, og Ole Jacob som hadde glemt shortsen. Ute i fjorden fikk vi nok en bekymring, med manglende vind. Starten ble lagt til Mariero, og da vi kom oss

Våt og kald kveld på fjorden

Sommeren lar fortsatt vente på seg i Stavanger, men det tok ikke motet fra seks Jysla Løgne karer en våt onsdag i juni. Med Brasil-skipperen tilbake bak roret kunne heller ikke et par sene forfall dempe optimismen foran en litt roligere regatta enn det som har vært trenden i vårserien.Starten gikk inne ved Riska, som vanlig, men starttaktikken slo ikke helt til i dag. Vi var på linja da det smalt,
Read More....

Frisk seilas med ny fokk

Det var duket for nok en frisk onsdagsseilas, og en god mulighet til å få teste den nye fokken. Da vi kom ned til startområdet var det friskere enn forventet og vi bestemte oss for å reve storseilet. Dette ble en strabasiøs manøver, da vi ikke klarte å finne le for vindkastene, men vi fikk etter hvert satt seilene der vi ville ha dem.Starten ved Riska var preget av god fart, og vanskelig å

Det er vanskelig å henge seg på Usain Bolt

Noen regndråper før avgang klarte ikke å legge en demper på stemningen og forventningene for sju Jysla Løgne mannskaper foran onsdagens seilas. Værmeldingene var lovende, og vi øynet en ny fin seilas.Etter en tett og spennende start ved Snekka, kom vi godt av gårde selv om vi måtte knive med Yanix opp mot Marøy. Det var heller ikke meningen å blande seg inn i Expressenes runding, men med

Fin dag på fjorden

Endelig var det en onsdag med litt mindre vind. Vi stilte mer fulltallige enn på lenge, og forventningene var derfor skyhøye som vanlig.Turen startet med mekking på instrumentene som har blitt vanlig prosedyre denne sesongen. Denne gangen var det ekstra vanskelig å få det til, men omtrent da vi passerte Marøy hadde vi logg og noe som minnet på vindstyrke. Neste utfordring var at det ene spilefestet

Frisk vind og lave forventninger

Ny onsdag og nye muligheter, ny skipper, nytt mannskap, nye roller, men fortsatt ingen nye seil. Uvanlig mange forfall fra den faste gjengen førte til at forventningene for en gangs skyld var ganske lave. At det var så frisk vind talte heller ikke til vår fordel, men vi gikk nå ut for å prøve oss.På grunn av usedvanlig mye trafikk mot Hundvåg kom vi oss sent av gårde og fikk ikke tid til å

Liten nedtur

Ny onsdag og nye muligheter. Etter forrige uke kunne det bare gå èn vei, og det gjorde det dessverre.Da det var frisk vind da vi gikk ut, valgte vi å sette et rev i storseilet. Det hjalp heller ikke at seilmakeren ikke klarte å holde leveransefristene han hadde lovet og at vi dermed ikke fikk testet den nye fireren som vi har bestilt.Det ble en dårlig start på en veldig skjev startlinje, og vi

Seier på første forsøk

Etter en lang vinter og noen hektiske dager med vårpuss og forberedelser, var det endelig tid for regatta. Noen små utfordringer ble det selvsagt på vei ut til start, som motortrøbbel , manglende spiler og manglende instrumenter, men ingen større enn at vi var klare på startlinja i god tid.Det ble en god start og vi hadde god fart og høyde i forhold til konkurrentene. Vi fikk opparbeidet

Overlegent!

Så var dessverre dagen for årets siste regatta for Jysla Løye kommet. Ni mann hadde lyst å få med seg begivenheten og være med å sørge for at også seieren i høstserien havnet hos Siddis Racing. Skipperen, som har gått glipp av siste del av høstsesongen, hadde også forlangt å få være med og hele seilasen ble dermed streamet live ut på eteren.Vinden var lett og nordvestlig, og banen

Og vi går live fra siste onsdagsregatta

Jysla Løye utvikler seg stadig på teknologifronten. Onsdag sendte vi også levende bilder direkte fra onsdagsregattaen. Streamen kan gjenoppleves fra linken nedenfor.Link: http://ustream.tv/channel/siddis-racing

Lureseilas

Ny onsdag og ny mulighet til å forlenge seiersrekken. Finværet var fortsatt på plass, men det var tynt i mannskapsrekkene. Lenge var vi fem, så ble vi seks, så rasket vi med oss en skipper som stod og vinket på en brygge i Breivik. Åttendemann prøvde å komme etter i motorbåt, men slapp aldri om bord og ble fotograg i følgebåt i stedet. Vinden var lett, så det burde være nok mannskap til

Hat-trick

Nok en nydelig dag på fjorden og det stilte ti ”jysla løgne” menn om bord til shorts-seilas i september(!).Med vind fra nord-nord-vest ble banevalget Riska-Marøy. Vi ble litt skviset i starten, og hadde ikke den farten i båten vi ønsket i det startskuddet gikk. Vi kom likevel greit ut, men slet med å holde Oceaneering på kryssen. Vi rundet Marøy som andre båt, men hadde en god runding

Endelig seier igjen!

Skuta var tilbake til hjemmehavnen i Galeivågen, og et fulltallig mannskap, minus en skipper i Angola, kunne mønstre på for nok en shorts-seilas på fjorden. Etter forrige ukes taktiske blunder, ble taktikeren plassert bak rattet hvor han ikke kunne gjøre så mye skade. En lett bris fra sør medførte at banevalget falt på Gandsflu-Boganes. Dette er en bane hvor vi har en fordel siden det er like

Tung dag for taktikeren

Selv med travle ONS-dager var det tid til regatta. Strålende solskinn og lite vind så ut til å bli dagens tema, men vinden kom akkurat tidsnok til at alt lå til rette for en perfekt dag på fjorden. Taktikeren hadde derimot ikke fått dette med seg, og valgte å legge shortsen igjen hjemme.Med vestlig vind var det start ved Snekka, og alle båtene ville ligge ved styrbord merke. Vi kom dårlig

Kaosseilas...

…men god fart på lensenDet startet med at kommunikasjonssvikt førte til at enkelte av mannskapet møtte opp i feil havn. Det ble dermed sen avgang og bånn gass mot start. Vinden var ikke avskrekkende, og det var meldt at den skulle roe seg enda mer, så i optimismen ble storseilet heist uten rev og medium-fokka lagt på dekk.Rundt startområdet ved Riska

Hvem kan segla forutan ror?

En god gjeng mønstret på Jysla Løye som for anledningen var vasket ren av en ivrig skipper. Det var duket for Gandsflu - Boganesbanen i passelig vind og fint vær.Den vanlige startbåten var byttet ut i en gummibåt som la merket nordøst av Gandsflu som gav en mulig kinkig styrbord fordel på fast merke. To minutter før start kom det en regnbyge

Endelig i gang igjen!

Etter en nydelig sommer var det endelig tid for regatta igjen. Det var også meldt nydelig vær og lurevind i dag og det stemte godt. Skipperen tok skuta på land for rengjøring på formiddagen så alt lå til rette for å sette standarden på feltet. Vi var tidlig på plass i gandsfjorden, men båtene lå spredd rundt og det var ikke lett

Avslutning med stil!

Etter en strabasiøs tur hjem fra Østlandet for å nå dagens onsdagsregatta, var det godt å få betalt for slitet. Seks uthvilte og to døgnville seilere mønstret på for vårsesongens siste regatta. Forventningene var som vanlig skyhøye, men enkelte tenkte vel sitt da vindmåleren viste over 20 knops vind inne i havna. Vi har ikke pleid å gjøre våre beste resultater under slike forhold.Det
Read More....

Dårlig fart med ny dekor

Ny onsdag, og stor spenning knyttet til om vi ville klare å få båten på sjøen i tide til regatta. Foliegutta hadde heldigvis gjort jobben sin, og vi fikk sjøsatt "den nye båten" kl 16.30 etter noen interessante truckoperasjoner for å få den ut fra parkeringskaoset. Takk til Stavanger Båtverksted for hjelpen!